Living Space (2018)

Australië
Horror / Drama

geregisseerd door Steven Spiel
met Andy McPhee, Georgia Chara en Leigh Scully

Brad en Ashley zijn per auto onderweg en rijden over het Duitse platteland. Ze gaan er even tussenuit om wat aandacht aan elkaar te besteden. De problemen beginnen wanneer hun auto het begeeft en het tweetal noodgedwongen moet verblijven in een afgelegen, verlaten boerderij. Daar komt het koppel tot de ontdekking dat de boerderij een duister geheim verborgen houdt...

avatar van joolstein
De poster die hier te zien is, doet vermoeden dat het om een film gaat met nazi-zombies. Niet is minder waar! Weliswaar zijn er een paar opvallende goede gore-scenes maar de film richt zich juist veel meer op het creëren van een onheilspellend en dreigend gevoel van angst. Deze film is dus meer een psychologische horror en (gelukkig) niet van het kunstzinnige type.

De titel verwijst naar de 'Lebensraum' (Living Space) Een ideologische principe om Duitsland te rechtvaardigingen voor de territoriale expansie. Dit sentiment veroorzaakte in principe beide wereldoorlogen. Het waarom van deze verwijzing werd mij niet geheel duidelijk.

Arme Brad en Ashley, (Leigh Scully en Georgia Chara), ze zijn op vakantie in Duitsland en hebben het blijkbaar niet zo naar hun zin. Ze bekvechten vanaf het begin en zo gaan ze op weg naar het beroemde Slot Neuschwanstein, de opnamelocatie voor films als Chitty Chitty Bang Bang en The Monument Man, natuurlijk raken ze de weg kwijt. (De film is opgenomen in Australië en komt dan ook niet buiten die grenzen) Vandaar gaat de film min of meer de spookhuis kant op.

Echter wat deze film anders maakt dan andere bovennatuurlijke films is de aanwezigheid van een nazi en een time-loop zoals in Happy Death Day of Groundhog Day Met het grote verschil dat er hier geen uitweg lijkt te zijn En dan was er nog fijne praktische gore, make-up en effecten. Die zijn alle zeer goed en bruut gedaan! Ze kwamen mede van de hand van Steven Boyle (30 Days of Night, King Kong,Star Wars Episode II en menig andere blockbuster) Geen kleine jongen dus!

De film ziet er fantastisch uit, heeft ook oog voor detail (kijk eens naar de hals van Ashley) maar schiet wel wat tekort in originaliteit. Want hoewel de film enkele interessante nieuwe elementen biedt, is het ook sterk afhankelijk van genre-clichés, zoals schrikmomenten en geluiden. Het doet echter niets af, dat dit een erg fijn filmpje is, dat ondanks beperkte middelen erg goed is gemaakt!

avatar van joolstein
Inmiddels is de poster vervangen voor een andere betere poster.

joolstein schreef:

Ja hoor. Als een film zonodig in Duitsland moet spelen, wil ik ook Duitsland zien. En dan natuurlijk minstens Neuschwanstein. Maar dat zullen die Aussies wel niet kunnen bevatten. Dus nooit bekijken, zo'n film. En bovendien, al die nazi's die begrepen wat 'Lebensraum' voor de Duitsers betekende (en volstrekt logisch werd gevonden) zijn nu echt wel dood hoor.

Fransman

Het meest van de tijd speelt de film zich af binnen een huis dus daar deed de plaats van handelen er niet heel veel toe. Sowieso is de locatie in deze film eigenlijk niet echt van enig belang. Toch weet de film heel goed te veinzen dat ze in Duitsland zijn, het stukje Australië lijkt erg op een landweg in Duitsland en er wordt door zgn Duitsers wel Duits gepraat!
Vandaar dat ze nu ook terug keren als geest, zombie of andere horrorverschijning.

joolstein schreef:
Fransman

Aussies die Duits praten. God zij genadig. Kan het nog erger?

avatar van Rickyman
Het ziet er allemaal best aardig uit, maar vond het verhaal wat magertjes en met die fragmenten beetje verwarrend of onlogisch. Maar goed, het idee is leuk, dat herhalen zonder eraan te kunnen ontsnappen.

avatar van Phantasm
Voor de liefhebber.