Atomic Homefront (2017)

Documentaire

geregisseerd door Rebecca Cammisa
met Dawn Chapman, Douglas Clemens en Kay Drey

Deze documentaire onthult het schimmige verleden van St. Louis, Missouri, als uraniumverwerkingscentrum voor de atoombom. Radioactief afval van het Manhattan Project werd illegaal gedumpt in de noordelijke buurten van North County. Burgers wiens familieleden als gevolg hiervan ernstig ziek geworden zijn confronteren overheidsinstanties met de waarheid over de omvang van de besmetting en vechten om hun gezinnen te beschermen.

avatar van james_cameron
Schrijnende, vaak aangrijpende HBO-documentaire over een wijk in het amerikaanse St. Louis waar destijds radioactief afval illegaal is gedumpt. De bewoners, waarvan veel familieleden ziek zijn of reeds zijn gestorven aan de gevolgen van de vervuiling, vechten voor erkenning van het probleem maar krijgen te maken met apathische milieuorganisaties en passieve overheidsinstanties. Kortom, weer zo'n documentaire waarbij je machteloos zit te schreeuwen tegen het scherm. Onrecht!

Indringende documentaire over onverantwoord storten van nuclinair afval en negeren van het probleem en de gevolgen ervan.
Vele hartverscheurende getuigenissen van getroffenen en vele ontwijkende reacties van allerlei instanties, die, zoals steeds wanneer het om een netelig probleem gaat, zich zelf onbevoegd verklaren en het dossier doorschuiven, verdoezelen of negeren.
Triest vast te stellen dat de huizen in de zone niets meer waard zijn, waardoor bewoners de mogelijkheid zien ontnomen om te verhuizen naar een nieuwe woning.
Erg is dat de toestand aanhoudt en dat voor "probably the greatest nation in the world"...