Koly Padayut Dereva (2018)

Alternatieve titel: When the Trees Fall

Oekraïne / Polen / Macedonië

geregisseerd door Marysia Nikitiuk
met Maksym Samchik, Petro Pastuhov en Alla Samoilenko

Het verhaal van een vijf jaar oud, klein rebels meisje Vitka met de tiener Larysa en haar vriend, de jonge crimineel Scar, ontvouwt zich in een Oekraïense provinciale setting. Larysa bevindt zich op een kruispunt na de dood van haar vader. De dorpsgemeenschap verbant haar omdat ze van Scar houdt. Larysa ontdekt dat haar grootmoeder ooit haar liefde heeft opgeofferd voor een jonge zigeuner en hem in de steek liet voor traditionele waarden en meningen van anderen. Larysa's moeder is psychologisch te zwak om haar dochter te ondersteunen. Larysa en Scar zijn van plan om te ontsnappen aan een leven van misdaad, ellende en hun verwanten. Maar zijn ze klaar om de volledige prijs voor vrijheid te betalen?