Crocodile (2017)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door John Hillcoat
met Andrea Riseborough, Kiran Sonia Sawar en Andrew Gower

Mia (Andrea Riseborough) is een architect die op jonge leeftijd, na een avondje stappen met een vriend, op weg naar huis getuige is hoe ze een fietser aanrijden, die op slag dood is. Aangezien ze beide hebben gedronken en haar vriend bang is om de gevangenis in te moeten, besluiten ze het lichaam te laten verdwijnen. Ze gaat door met haar leven, maar jaren later staat die vriend weer bij haar voor de deur. Hij wil wat hij gedaan heeft in een brief opbiechten aan de vrouw van de overleden man. Mia wil dat niet en neemt extreme maatregelen.

Njah.

Doe anders nog eens wat met herinneringen, die hadden we nog niet gehad. Zoveelste variant op brain hacking, die dan uiteraard weer negatief uitvalt. Hoe meer van die Black Mirror films die ik kijk, hoe meer ze op elkaar gaan lijken. De schrijvers zitten duidelijk met een welbepaald ei in hun broek.

De opzet is al even klassiek (mensen in een auto rijden fietser dood op een afgelegen weg), guilt trips enzo zijn het vervolg. Veel tijd is er echter niet, wat zich ook al snel wreekt. Vooral Mia's personage lijkt maar wat te doen om het verhaal voort te stuwen, haar acties leken zelden consistent met haar personage.

Visueel is het een redelijk doodse bedoening, de soundtrack leek vooral als doel te hebben het budget niet verder de hoogte in te trekken. Qua stilering echt wel een erg flauwe aflevering. Acteerwerk is verder ook niet super, maar de acteurs hebben dan ook niet veel om mee aan de slag te gaan.

En tja, die hamster op het eind . Zelfs binnen het Black Mirror concept een erg povere aflevering dit. Toch wel apart voor een regisseur die reeds bewezen heeft een stempel te hebben.

avatar van arno74
Goede Black Mirror die echter wel weer een deja vu-gevoel oproept, ditmaal komt dat door een apparaatje die gedachten kan opnemen en op die manier een filmpje kan maken van je herinnering aan een gebeurtenis. Ondanks dat gevoel levert het verdere verloop wel een hele aardige thriller op. 3,5*

avatar van Fisico
Op zich geen vernieuwend plot waarbij je een situatie voorgeschoteld krijgt waarin iedereen in verzeild zou kunnen raken. Los van de dronkenschap dan. Vraag is steeds: wat doe je ermee? Verder is het plot wel serieus met de haren getrokken en erg clichématig. Uiteraard krijgt er iemand wroeging. Wat dan volgt is een nietsontziende moordpartij. Iedereen moet eraan geloven. Alleen de hamster werd vergeten.

Op zich was dit plot genoeg om er iets van te maken, maar het zou niet Black mirror heten als de technologie niet om de hoek kwam kijken. Vervelende en onnodige scènes met zoals Onderhond het schetst wederom een soortgelijke chip die morrelt in je geheugen. Er wordt te veel op dezelfde nagel geklopt. Dat is toch wel de grootste ontgoocheling van Black mirror. Desalniettemin wel geamuseerd naar gekeken, maar echt wow wordt het nooit.

Nog eentje te gaan ...

avatar van Ajax&Litmanen1
Redelijke Black Mirror, waarbij een pijnlijke situatie uit het verleden het heden blijft beheersen. De serie was wel eens origineler, maar niettemin was dit best onderhoudend.

avatar van Donkerwoud
Het lijkt wel alsof er niet meer smaken zijn dit seizoen dan de wereld als simulatie of situaties waarin de inmenging van technologie gigantisch uit de klauwen loopt. Op zich grappig hoe het detectiveplotje rond een jonge, Engels-Indiase verzekeringsdame haaks staat op een witte carrièredame die demonen uit haar verleden poogt te bedekken. Het lijkt daarin wat op 'Fargo' (1996) door de sneeuwlandschappen en het contrast tussen een intens goed en vrolijk personage tegenover een getormenteerd mens. Hier voelt het technologie-aspect (de mogelijkheid om herinneringen af te lezen met een apparaatje) wat geforceerd. De gimmick heeft niet echt een belangrijkere rol in het verhaal dan dat het uiteindelijk een noodlotsvertelling in gang zet. Niet scherp of leuk, maar naar om het naar te zijn. Sowieso blijft de moraal wat zwakjes, want uiteindelijk kan niemand kennelijk meer de perfecte moord plegen. Lijkt me eerder een positief iets bij iemand die van het ene op het andere moment kan omslaan tot een massamoordenares.

avatar van mjk87
Visueel één van de betere, met die mooie desolate landschappen die met uitstekend gebruik van het brede beeld ook heel weids en desolaat overkomen. Goed gedaan. Verder een wat matige plot die steeds verder wegglijdt in een simpel pulpfilmpje en in het geheel ook niet bijzonder geacteerd. Het stukje technologie hangt er maar een beetje bij en de ideeënarmoede begint in dit seizoen wel duidelijk te worden. 2,5*.