Hang the DJ (2017)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Timothy Van Patten
met Georgina Campbell, Joe Cole en Gina Bramhill

In plaats van vrije partnerkeuze vertrouwen mensen op The System: het koppelt mensen aan elkaar, plant de dates en bestelt eten voor beiden, waarna het verse setje naar een romantisch chalet gebracht wordt om de nacht met elkaar door te brengen. Frank en Amy hebben elkaar leren kennen via dit datingprogramma dat een vervaldatum instelt voor alle relaties. Ze trekken al snel de logica van het systeem in twijfel.

avatar van Solis
Dit is toch gewoon één aflevering uit het 4e seizoen van Black Mirror? Waarom dan vermelden als film?

Iets beter.

Misschien omdat het verhaal een keer een andere draai aan het basisidee geeft. Ditmaal geen uniform en saai doembeeld, al blijven ze wel erg graag spelen met perfecte simulaties waarin de gesimuleerde mensen denken dat ze echt zijn. In dit deel kan ik het dan nog als rode draad doorheen de serie zien.

Het verloopt allemaal net wat anders, met een optimistisch einde zelf. Enige wat dan wel weer mist is een interessant idee of concept om aan deze film aan te hangen, want hoe saai die doemdenkscenarios ook mogen zijn, een eenzijdig positief verhaaltje is ook niet meteen geweldig spannend.

Acteerwerk is degelijk, regie is aan de makke kant. En ondanks dat het maar 50 minuten duurt, is het qua tempo toch best traag. Op de één of andere manier blijft ik hier een vaste en doelgerichte hand van regisseurs missen, mensen die met een beetje visie een concept weten neer te zetten binnen het uur. Het blijft allemaal erg TV, middle of the road en nogal smaakloos.

Aflevering serie in top van films. Sterk!

avatar van arno74
Leuke Black Mirror die fijn wegkijkt, mede dankzij de nodige subtiele humor vliegt het zo voorbij. Meer dan scifidrama vond ik het een originele romcom. 3,5*

avatar van Fisico
Wederom een meer dan degelijke aflevering van Black Mirror. Ze liggen allemaal wat in dezelfde lijn. Door de korte speelduur was de diepgang vrij beperkt en kwam de film ook wat repititief over. Maar de basisidee was opnieuw geslaagd met een duidelijke maatschappelijke moraal. Er wordt een beetje de draak gestoken met datingsites en -apps waarbij het zoeken naar een ideale match of de vele losse contacten onder de loep worden genomen. Ook het op touw gezette “systeem” had iets dictatoriaals waarbij mensen in het gareel dienden te lopen.
Het plot zelf is een beetje bij de haren getrokken betreft de termijnen enzo, maar het blijft boeiend om te volgen. Het einde kent een kleine twist. Georgina Campbell doet het vrij aardig, knappe verschijning ook. De man vond ik iets minder.