Black Museum (2017)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Colm McCarthy
met Douglas Hodge, Letitia Wright en Daniel Lapaine

Nish (Letitia Wright) is onderweg en komt nabij een verlaten tankstation een museum tegen: “Black Museum”. Het wordt gerund door de ietwat vreemde Rolo Haynes (Douglas Hodge), een voormalig medewerker van een tech-bedrijf, die als baan had om mensen te vinden die geïnteresseerd waren om mee te doen aan experimentele producten. Terwijl hij een rondleiding aan Nish geeft en alle criminele (technische) artefacten toont, vertelt hij drie verschillende verhalen. Deze hebben allemaal te maken met het mogelijk maken van bijzondere ervaringen. Hoe een dokter de pijn van z’n patiënten kan voelen, het plaatsen van iemands bewustzijn in je eigen hoofd en de kans voor een ter dood veroordeelde man om in holografische vorm te blijven doorleven.

avatar van danuz
Vond dit wel overtreffende trap gestoord. Het idee van perpetual pain werd ook in USS Callistar onderzocht, maar hier ging het wmb nog een stapje verder. Brr.

Black Mirror behoort tot een van de betere series, zo ook de aflevering. Ik vraag mij wel of we deze aflevering als een film mogen beschouwen.

Apart.

Het is een soort van mini-anthology binnen een anthology-reeks. Binnen één aflevering dus eigenlijk weer gewoon drie mini-verhaaltjes, waarvan er één de omkadering vormt. Het is dan misschien een beetje zuur dat de twee stand-alone verhalen eigenlijk tot de meest interessante van de reeks behoren.

Komt ook vooral omdat het toch redelijk persoonlijke verhalen blijven, daar waar vele andere afleveringen toch een iets breder draagvlak kennen. Jammer is dan weer dat er echt amper tijd is om iets met die verhalen te doen. Binnen de 20 minuutjes moet alles afgerond zijn, niet echt genoeg tijd om er écht wat van de maken.

De vertelling errond is iets minder interessant, vooral ook wat aan de voorspelbare kant. Qua regie valt het wel mee, al is het veruit het minste wat ik van McCarthy gezien heb. Wat mij betreft blijft hij vooral films maken, daarin kan hij z'n persoonlijke handtekening véél beter kwijt.

De twee aparte verhalen zorgen er wel voor dat dit toch wel één van de betere afleveringen binnen het Black Mirror gebeuren is, maar nog steeds stelt het allemaal niet zo heel veel voor.

avatar van umbra
Black Mirror, reeks naar m'n hart, kan niet wachten op 5de seizoen

avatar van Fisico
Laatste aflevering van het laatste seizoen. Sowieso een interessante serie met het aanwezige potentieel. Het viel me op dat de iets langere afleveringen iets meer nuance en diepgang brachten. Het niveau van acteren was wisselend. Deze Black museum sluit het seizoen degelijk af.

Het is intrigerend uitgangspunt en een beroemd wetenschappelijk experiment waarbij je als individu de macht en controle over iemand hebt en je over de mogelijkheid beschikt hem pijnschokken toe te dienen. Het is een sadistisch kantje van de mens dat er blijkbaar meer zijn dan je aanvankelijk dacht. Ook het eerste verhaal van de dokter was interessant. Verslaafd aan pijn zoals een drug en steeds hunkerend naar meer en meer, en vooral ook extremer en extremer. Beetje gestoord, maar best vermakelijk.