Shut Up and Dance (2016)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door James Watkins
met Alex Lawther, Jerome Flynn en Susannah Doyle

De 19-jarige Kenny wordt online in de val gelokt en vervolgens gechanteerd. Hij krijgt opdrachten van een onbekend persoon, of een onbekende groepering en vormt uiteindelijk een team met Hector, die ook precies doet wat hem wordt opgedragen. Ze moeten de opdrachten uitvoeren, of hun meest intieme geheimen worden geopenbaard.

Dooie boel.

Het grote verschil met een film concept als Masters of Horror is toch wel dat de regisseurs hier maar bitterweinig lijken toe te voegen. James Watkins is toch niet de minste zou je denken, maar de regie van deze Shut Up and Dance is echt zo plat als een dubbeltje.

Verhaaltje is ook niet super spannend. Kereltje wordt via z'n webcam gefilmd en gechanteerd, waarna hij opdrachtjes moet uitvoeren voor een onbekende SMSer. Zo komt hij in contact met een aantal andere personen die hetzelfde lot moeten ondergaan, de uiteindelijk twist is er ook eentje die verre van verrassend was.

Vanwege de beperkte speelduur zou je denken dat deze filmpjes lekker flitsen, maar het wordt zo saai en ongeïnteresseerd gebracht dat de motor niet eens aanslaat. We dobberen een beetje doorheen een plotje dat op een kwartier in elkaar geflanst lijkt, de regisseur is meer een gun for hire die gewoon alles op beeld moet zetten.

Toch apart, want Masters of Horror wist wél wat leuke genrewerkjes af te leveren, Black Mirror is totdusver goedkope TV troep. James Watkins of geen James Watkins.

avatar van EW101
Niet echt verrassend nee. Vanaf het begin weet je al hoe het eindigt, want het is nogal voorspelbaar.
Ook erg jammer dat werkelijk geen sympathiek personage in de film zit. Wat voor wereld is dit? Zonder context of wat dan ook moeten we zien hoe de hoofdpersoon door irritante bijpersonages ,die trouwens nooit terugkomen, afgesnauwd wordt. En dan moet ik meteen iets voelen?

Ook enkele continuïteitsfouten gezien. Het moet wel een erg lange autotocht geweest zijn , maar op het einde was de broek al droog.
Visueel gezien was alles ook best matig en van echte TV kwaliteit.
Vrij flauw einde ook... een trol-gezicht. Hoe kinderachtig wil je het hebben?

Een probleem tot nu toe dat ik echt met de serie heb is: de werkelijke uitdieping van het verhaal of de concepten komen gewoon voort uit het feit dat je zelf nadenkt over deze concepten. Niet vanwege het feit dat de serie deze diepte geeft en slim uitgewerkt is. De afleveringen volgen gewoon een vrij simpel scenario-je hebt de tegenwoordige technologie of iets wat in de toekomst weleens zou kunnen verschijnen-maar daar zijn dan ook nadelen aan verbonden en deze worden onsubtiel uitvergroot. Maar echte verdieping/reflectie komt er niet bij kijken, want elk overdreven verhaal kwabbelt maar gewoon wat door. (vaak naar een niet verrassende conclusie)
Alsof je gewoon een stelling voor je krijgt met een simpel betoog en beweert wordt dat het een geniaal boek is.. (beetje rare vergelijking ,maar zo komt het gewoon over bij mij)

Nah, zo slecht als bovenstaande heren het vonden was het imo nou ook niet.
Maar verder eigenlijk buiten het tech-aspectje een behoorlijk standaard verhaal.

Alleen de laatste 10 minuten is er nog enigszins wat verrassends te zien wat het eigenlijk met name een naarder verhaal maakt ipv echt goed.

avatar van arno74
Op zich een degelijke thriller, maar een beetje vreemd in het Black Mirror-universum. De technologische dreiging die de film toont (een virus die je webcam overneemt) is niet echt toekomst, maar behoort al vele jaren tot het heden en is dus niet bepaald meer een eye opener. Geen visie op een potentiële toekomst in deze film, en dus ook helemaal geen science-fiction deze keer. Raken de ideeën achter de serie op? 3*

avatar van Fisico
Qua vooruitstrevende technologie valt deze aflevering van Black mirror best mee. Dit is gewoonweg al reëel en is iets van alle tijden. Afpersing met het dreigement om een geheim van iemand te onthullen Kan erg effectief zijn voor zolang de angst van de andere overeind blijft. De titel is dan ook toepasselijk: als een marionet heb je er zo goed als alles voor over, maar tegelijk ben je een vogel voor de kat. Vrij degelijke aflevering, maar waarbij de diepgang en nuance ontbreekt om echt mee te leven met de personages. Wat ze precies geheim wensen te houden doet er niet veel toe.

De reeks zet je wederom aan om zelf als kijker jezelf voor de spiegel te houden en je af te vragen: “Wat als ik ...?” Hier en daar een plotgaatje of wat eigenaardig plot en het einde laat me ook een beetje met een leeg gevoel achter, maar desalniettemin zeker van genoten.

avatar van Daan258
Heel erg goed.

Zeer spannende en ook weer een vrij bizarre episode uit de reeks.
De episode weet je aandacht goed vast te houden tot het eind. En dan bij het eind nog een leuke verassing wat je gedachten over de hoofdrol speler gelijk doet veranderen. De soort kleine twist vond ik de episode een stuk sterker maken.

Net geen 4,0*

avatar van Donkerwoud
Simpel maar doeltreffend: een tienerjongen komt erachter dat een mysterieuze partij een masturbatievideo in handen heeft en hem dwingt om steeds een stapje verder te gaan. Het is een terugkerend thema dit seizoen hoe beklemmende kleinburgerlijke moraal en de technologische mogelijkheden een giftige cocktail zijn. Misschien nog wel enger en meer beklemmend omdat het gegeven geen dystopische toekomstmuziek is maar een alledaagse realiteit. De sobere sociaal realistische opzet van dit kortverhaal doet me wat denken aan James Watkins' debuutfilm 'Eden Lake' (2008), waarin de horror ook kwam vanuit alledaagse hardheid en pesterijtjes die steeds grimmiger werden. Naar het einde toe neemt 'Shut Up and Dance' (2016) te extreme wendingen die (hoewel ze de maatschappijkritische boodschap onderstrepen en een wrang gevoel achterlaten) de aflevering ook wat ongeloofwaardig maken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Samen met Nosedive voor mij de sterkste afleveringen van de gehele Black Mirror serie. Het verhaal is niet bijster origineel met een tiener die wordt afgeperst met zijn internetpraktijken, maar de uitwerking is bijzonder zwartgallig, pijnlijk en richting het einde ook verrassend. Althans, voor mij dan. Ik had de link met waar hij echt schuldig aan was niet gelegd. Een persoon die hem SMS't laat hem moeilijke en confronterende klussen uitvoeren, waarna later blijkt dat hij niet de enige is die in de problemen zit. Zeker richting het einde als hij moet vechten om leven en dood werd het bijzonder weird en de uiteindelijke ontknoping als iedereen te weten komt wat hij heeft gedaan was ronduit naar, ook al hoor je met zulke lui weinig medelijden te hebben natuurlijk. Zijn panisch gillende moeder aan de lijn, aii...
Shut up and dance (sterke titel overigens) wist me een klein uurtje goed in spanning te houden.

avatar van mjk87
Keek makkelijk weg, maar ik vond het wel een pover filmpje. Uiteindelijk zegt dit filmpje niet zoveel en heel bijzonder is de plot en de invloed van techniek niet, althans, dit is al wat er op kleine schaal al jaren gebeurt. Visueel niet bijzonder, acteerwerk is oké maar ook niet denderend en het einde vind ik erg flauw. 2,5*.

avatar van Pepino
Zou het kunnen dat deze episode was gebaseerd op de Blue Way Challenge?