Lost & Found (2018)

Nederland

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Bram Suijker, Hannah Hoekstra en Hajo Bruins

Vijf jaar na zijn succesvolle debuut, is schrijver Lucas totaal vastgelopen. In een wanhoopspoging zijn tweede boek – een pretentieuze Tweede Wereldoorlog-roman – nieuw leven in te blazen, reist hij af naar Berlijn. Geheel onverwacht loopt hij daar zijn oude reisliefde Lena tegen het lijf. Wanneer de omstandigheden de twee tot elkaar veroordelen, volgt een bijzondere nacht, waarin ze samen door Berlijn dwalen. Ze praten over hun verwachtingen van de toekomst, nu die toekomst officieel is begonnen. Maar hebben ze alles uit het verleden eigenlijk wel goed uitgesproken?

avatar van Baboesjka
Ik vind het wel een mooie film. Goed acteerwerk en de sfeer komt goed over. Het verhaal en de personages vind ik redelijk interessant. Ik vind het qua stijl een soort art house film, en dat vind ik altijd een pluspunt. Ook vind ik het een pluspunt dat het, wat mij betreft, niet oppervlakkig is. Al met al een fijne, vrij kleine film. 3,5*

Geen onaardige Nederlandse variant van Before Sunrise. Hij kijkt lekker weg. Ondanks dat bepaalde dialogen soms wat geforceerd overkomen, is er wel sprake van een chemie tussen de twee hoofdrolspelers.

Verder vond ik de keuze voor Berlijn als achtergrond prima, maar ik heb dan ook voorliefde voor deze stad

avatar van Donkerwoud
Millenials die navelstaren in #Berlijn, is bijna een genre op zich geworden. Want oh wat is die stad #hip en #happening, terwijl het zo'n beladen geschiedenis heeft. 'Lost & Found' (2018) doet een Nederlandse duit in het zakje, met een liefdesgeschiedenis tussen Lucas (Bram Suijker) en Lena (Hannah Hoekstra). Helemaal betekenis met een dikke vette B, maar dan met een vleugje relativerende #ironie. De contrasten worden te dik aangezet en de maatschappijkritiek is weinig subtiel. Echt hoogdravend of origineel is het allemaal niet, maar de sfeerscènes van #Berlijn zijn amusant en het heeft lekkere songs op de soundtrack. Maar hé, #Berlijn wordt #fijn op het #beeld getoverd. De #diepgang krijg je erbij #cadeau!

Donkerwoud schreef:
n het heeft lekkere songs op de soundtrack.

hm, songs?

Het enige wat hip en happening aan Berlijn is, is de techno-scene.

avatar van Donkerwoud
Vond het wel een lekkere soundtrack, including het techno-gedeelte (waar ik verder geen klap mee heb) Ook dat Nederlandstalige nummer ergens aan het einde was wel oké.

avatar van robertinho
Dit is niet best hoor.

avatar van Rop Vogels
En weet iemand hoe dat nummer heet, dat nederlandstalige, op het einde?

avatar van Doom95
Rop Vogels schreef:
En weet iemand hoe dat nummer heet, dat nederlandstalige, op het einde?
@Rop Vogels heb het opgezocht voor je. >> Wakker - Eefje de Visser.

avatar van Donkerwoud
oh wow, ik wilde dat dus ook vragen - paste niet in de film, maar superlekker nummer.

Vond dit een prima film. Heb me af en toe rot gelachen. Vond het begin in die reclamestudio al sterk. Bram Suijker speelt prima de wat bozige Lucas, die niet zo goed weet wat hij met zichzelf en de wereld aan moet en Hannah Hoekstra is natuurlijk gewoon een stuk, waar we allemaal wel een baantje mee zouden willen zwemmen. De chemie tussen die twee vond ik opmerkelijk.

De film gaat ook ergens over. Over foute beslissingen in het verleden, over onzekerheden, over het heden dat ook niet helemaal fantastisch is. Ik vond het heel herkenbaar. En het is helemaal niet nodig om deze film met Before Sunrise te vergelijken. De opnamen van Berlijn zijn prachtig, dat gedoe met die schoenen vond ik leuk (dat geeft zo'n film net dat beetje extra) en de score, vooral die laatste song, vond ik prima. Voor mij een dikke voldoende.

Ja Donkerwoud, maar jij was toch niet zo erg kapot van deze film lees ik, een zuinig vijfje. Inderdaad, hoogdravend is het niet, origineel ook niet, maart dat vond ik niet zo'n probleem. Overigens, contrasten en maatschappijkritiek zijn me niet opgevallen. Dat Jodinnetje wel....

avatar van Donkerwoud
Misschien vandaar. Is overigens wel een leuk meisje.

Prachtig. Ook t einde. Semi.open. zo'n film valt en staat met t einde.

Ik heb de before trilogie nog nooit gezien

SunChaser. Hou het maar bij deze. De Before-trilogie is ook wel een beetje overschat. Before Sunrise is een mooie film, zeker ook doordat het zich in Wenen (by night) afspeelt en het ambivalente 'krijgen ze elkaar nou of niet'. De twee vervolgfilms hadden voor mij niet gehoeven.

avatar van mjk87
Best een aardige Telefilm, vooral die lekker fijn wegkijkt. Inhoudelijk vond ik het allemaal wat nietszeggend geneuzel dat zich interessanter voordoet dan het eigenlijk is. Dat is het grote verschil met Before Sunrise, die laatste voelde echt aan en sprankelde. Zo'n Hoekstra doet het dan nog wel aardig met en komt levendig over met haar mimiem en hele bewegen, maar ze heeft een vervelende stem, intonatie en uitstraling.
Maar goed, de film keek dus lekker weg. De beelden van Berlijn - fijne stad, al is Hamburg nog fijner- zijn aardig maar vooral de sfeer van de grootstad komt mooi naar voren. En sommige beelden zoals bij dat helblauwe zwembad zijn echt heel mooi. Ook de soundtrack is prima. Maar al te vaak gebeurde het dat m'n aandacht bij de personages weggleed en ik gewoon naar de beelden van Berlijn zat te kijken. 3,0*.

mjk87 schreef:

Ik vind dat juist wel leuk aan Hoekstra. Bij veel jonge actrices zit er een soort toneelschool-perfectie in hoe ze hun personages neerzetten, maar Hoekstra heeft wél de ongenaakbare looks maar loopt op andere vlakken iets uit de pas. Een tikkeltje rauw en ongepolijst, misschien zelfs wat volks en ordinair.

Onderhoudende film, die hier en daar wat inzakt, maar overall een ruime voldoende scoort wat mij betreft. De laatste pakweg 10 minuten deden het echt voor mij. Wat een betoverend mooi slot! De dromerige beelden van Berlijn in combinatie met de soundtrack van Eefje de Visser (naar mijn mening de interessantste Nederlandse artiest van dit moment) tilt het einde van de film naar een hoog niveau.

avatar van mjk87
Donkerwoud schreef:

Ow ze is sowieso beter dan die toneel-perfectie, heerlijk naturel ook wel. Maar stem en uitstraling heeft ze, in elke film, en daar komt ze niet vanaf. Dat heb ik soms met mensen (Robert de Hoog is er ook zo'n één) die ik gewoon niet kan uitstaan.

avatar van Donkerwoud
Die mag ik dus ook. Ook wat afwijkend maar charismatisch, met z'n flaporen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Hannah Hoekstra was wat mij betreft juist de reden dat ik de film zo makkelijk heb uitgekeken, ja de beelden van Berlijn zijn ook mooi geschoten en het Before Sunrise sfeertje is hier en daar best te proeven maar juist omdat Hannah haar personage zo speelt leek ze een stuk echter over te komen. Het lijkt bijna niet op acteren, en dat bedoel ik juist positief. Het helpt natuurlijk ook dat ze zonder enige twijfel een prachtige vrouw is waar ik ook wel eens een nachtje mee wil wandelen.
Haar stem had ik trouwens niks op tegen, om mij even te mengen in de kleine discussie hierboven.

Best een leuk tussendoortje van eigen bodem, niet briljant maar aangenaam was het allemaal wel.

Ik vind Hoekstra wel leuke rollen spelen. Ik hou sowieso niet zo van meisje meisjes en Hoekstra heeft iets tomboys over haar.

Wat voor mij herkenbaar was aan het verhaal van slecht getimede liefde waar je in blijft hangen ook al zie je elkaar niet

avatar van Decec
Een redelijk drama TV Movie...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Hajo Bruins...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Onrustig camerabeweging...
Niet te moeite waard...

avatar van Noud
Wel aardige film. Vond dat Bram wat houterig speelde, niet natuurlijk.

Mooie film met prachtige dialogen!

Acteur die de hoofdrol vertolkt kan beter een ander vak zoeken. Heel slecht.