• 8.299.740 stemmen

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Key Business

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Marc Schmidt

IMDb beoordeling: 7,5 (11)

Plot Bewaarders

'Mensen zijn extreem hierbinnen: onvoorspelbaar, angstig, gewelddadig. Je moet zo alert zijn, altijd. Ik zie alles, hoor alles, ruik alles; je moet in het hoofd zitten van die jongens. Wat denkt-ie, wat ziet-ie? Praten, contact maken, vertrouwen winnen, ook voor mijn eigen veiligheid. Ik observeer hen, maar zij letten ook op mij, misschien nog wel meer.' Aldus een gevangenisbewaarder in Marc Schmidts documentaire Bewaarders. Schmidt kreeg de unieke kans het dagelijks werk van bewaarders in de splinternieuwe gevangenis in Zaanstad, de grootste en modernste van Nederland, vanaf het allereerste begin te volgen.

avatar van missl

missl

I think it's not good with you.

Een gevangenis waar ze gevangenen gaan 'leren' om meer op zichzelf te zijn. Omgeven door regels die volgens mij niet iedereen snapt. Het oogt wat als een kleuterschool.

avatar van Lui

Lui (crew films)

Dat de bewaarders een kutbaan hebben is overduidelijk.

Je moet als een wat oudere maar om willen gaan met jongere delinquenten. En dan mag je ook nog eens dag in dag uit dat gedram aan horen en je best doen ze te voorzien van hun zogenoemde luxe voorzieningen (jawa broer wa is me teevee???).

Fijn dat er mensen zijn die zo'n baan willen.

Kansloze documentaire die grotendeels gecenseerd is, niks nieuws onder de zon.