Stammering Ballad (2018)

China
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Nan Zhang

Portret van de Chinese zanger Ga Song. Een innemende loner, die in zijn eentje met zijn akoestische gitaar en driesnarige sanxian van stad naar stad trekt, afgewisseld met wandelingen door de bergen. De camera volgt hem op de voet, zowel bij de sfeervol gefilmde optredens als tijdens het reizen, eten en slapen, waardoor de film zijn nomadenbestaan invoelbaar maakt. Zijn eigenzinnige variant van folkmuziek trekt een klein publiek, en ook een halfslachtige poging beroemd te worden door mee te doen aan China’s Got Talent zet geen zoden aan de dijk. Geleidelijk wordt duidelijk waarom Ga zo'n zwervend, onthecht leven leidt: het dorp waar hij opgroeide is door droogte onbewoonbaar geworden, er zijn alleen nog ruïnes te vinden – de plek waar hij naar terugverlangt, is er niet meer. Onder meer door het zingen van oude folksongs verzet Ga zich tegen de razende vooruitgang in het moderne China, waarvoor zelfs een aantal van zijn geliefde bergen het veld moesten ruimen.