Diamant (1916)

Alternatieve titel: Diamantklover, De

Nederland

geregisseerd door Johan Gildemeijer
met Louis Bouwmeester, Esther De Boer-van Rijk en Meina Irwen

Diamant vertelt hoe de oudere diamantslijper Mozes bijna gek wordt na het verlies van een portemonnee met daarin pakjes diamanten. In zijn wanhoop wordt hij getroost door zijn liefhebbende vrouw. De enige persoon in de familie die iets meer weet over de verloren portemonnee is Marie, de pleegdochter die - per ongeluk - verliefd is op haar pleegbroer. Marie weet dat haar echte vader, een doorgaans dronken boer, de diamanten heeft gestolen. Met haar pleegfamilie gaat Marie naar haar vaders huis op het platteland. Ze komen aan op het moment dat de dronken dief op het punt staat zichzelf levend te verbranden, mét de kostbare stenen.