Spent (2017)

1 stem

geregisseerd door Lisa Mikitarian
met Connie Lamothe, Darren Barzegar en Nick Nerangis

Herbert ligt in het ziekenhuis met een ernstige hersentumor. Evelyn en Lonnie, de vrouw en zoon van Herbert, kunnen hun geluk niet op en zien hem liever dood dan levend terug. De twee beginnen een nieuw leven zonder Herbert en geven een hoop geld uit. Maar wanneer Herbert op miraculeuze wijze geneest van zijn hersentumor, is dat het begin van een hoop ellende.

avatar van Collins
Een zwarte komedie, die de humor vooral in het droogkomische en in het absurdistische zoekt. Eigenlijk best leuk en grappig.
De acteurs zijn niet geweldig. Houterig en stram in hun presentatie. En dat is volgens mij niet ingegeven door een kunstzinnige opzet van de maakster, maar is gewoon het gevolg van beperkt talent. De teksten worden uitgesproken alsof ze worden opgelezen. Niveau schooltoneel. Dat feit valt niet te negeren en is bloedirritant in het begin van de film. Na een tijdje valt dat euvel nog steeds op, maar is de irritatiegraad wel behoorlijk gedaald.
Het grappige verhaal en de absurde dialogen kweken een hoop goodwill en zijn daar debet aan. De goed verzorgde en bedachtzame cinematografie en de aangename jazzy score kweken daar nog een laagje goodwill over heen en maken van de film een definitieve leuke kijkervaring.
Op een bepaald moment zat ik gewoon in de film, in het verhaal en het voelde prettig. De zwarte humor, de absurdistisch getinte plotlijntjes en de tragikomische teksten hielden me in hun greep. De prachtige cinematografie maakte het af.
Met een budget van 70.000 dollar, een formidabele prestatie. Het beperkte budget is zichtbaar in het acteerwerk, in de krappe settings en in het soms wat stotterige verloop van het verhaal, dat hier en daar saai aanvoelt, scènes te lang rekt en te weinig doelgericht is.
Aangenaam.