Hui Cai Hong (2018)

1 stem

Singapore / Verenigde Staten / Taiwan

geregisseerd door John Clang
met Beon Kan, Boon Hock Lim en Doreen Toh

De geest van een overleden vrouw verblijft in afwachting van haar reïncarnatie bij een willekeurige familie in Singapore, terwijl haar bejaarde ouders ondanks het verdriet om haar dood hun leven weer ter hand nemen. Een andere vrouw reist naar New York waar zij zich, met de woorden uit de laatste brief van haar minnaar als leidraad, onderdompelt in de herinnering aan hun abrupt verbroken relatie. En een Singaporese immigrant in Taiwan zoekt vertwijfeld naar een manier om zijn vrouw te vertellen dat hij een ziekte heeft.

avatar van niethie
Die poster was op z'n zacht gezegd wel even opvallend toen ik hem 's morgens vroeg levensgroot in het trapgat van de Doelen zag hangen, haha. Het is aan jezelf of je het met een dirty mind wilt bekijken maar ik vond het met afstand het mooiste stuk uit de film. Gelukkig zijn er wel meer van dit soort mooie sobere plaatjes hier waar je goed aan kunt afleiden dat de regisseur van origine een fotograaf is, misschien wel meer een fotograaf dan een verteller want ik snapte als fan van het hoofdplot niet waarom hij het nodig had gevonden er meerdere verhalen in te verwerken, terwijl die van het meisje dat in huis bleef spoken toch interessant genoeg was om tot de verbeelding te spreken. Dan had je misschien een nog tragere film gehad (het was voor mij overigens de eerste keer dat ik een Aziaat zijn excuus hoorde maken voor het tempo van zijn film) maar ik had het in dit specifieke geval, waar we vooral kijken naar in stilte, tegen hun tranen vechtende, mijmerende mensjes voor wie poëtische tekstschermpjes, zoals we ze kennen uit de doofstomme film, waar nodig het woord doen, niet erg gevonden. Overigens is dit vooral zo'n werk waar je gerust even bij in slaap mag sukkelen omdat je na het ontwaken toch tot de ontdekking komt dat je nog steeds naar hetzelfde statische shot aan het kijken bent, al blijft het specifieke gevoel van hypnose wat je wel eens kan ervaren met een soortgelijke film van Weerasethakul en kornuiten helaas uit. Niet altijd even boeiend dus maar met name het toewerken naar de sterf en tevens eindscene, waar er wat gespeeld is met tijdbeleving gaf me toch even een genadeloze rilling over m'n rug. Beetje een ''net niet'' ervaring dus. (3*)

Malick
Samen met het Japanse The Hungry Lion de drol van het afgelopen IFFR. Op alle fronten mislukt.