Gek van Oranje (2018)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Pim van Hoeve
met Nasrdin Dchar, Susan Visser en Hannah Hoekstra

Gek van Oranje is een mozaïekfilm, die zich afspeelt tijdens die paar weken dat Nederland zijn 'doe-maar-gewoon-mentaliteit' van zich afschudt en helemaal opgaat in de oranjegekte. Het is 2010 en Nederland scoort onverwacht hoge ogen tijdens het WK voetbal in Zuid Afrika. De liefhebbers dromen met elke gewonnen wedstrijd van een plek in de finale, terwijl zij die niks met voetbal hebben de verlaten straten voor zichzelf hebben. In deze licht verhitte gemoedstoestand worden mensen naar elkaar toe of juist verder van elkaar af gedreven, om na vier weken - als het carnaval van het WK voorbij is - nooit meer dezelfde te zijn.

Vanaf 15 februari 2018 in de bioscoop (September Film)

Goede timing. Ik voorspel een commerciële flop.

Goh, een feelgood mozaiek film.

Dat hadden we in de NL filmwereld ongeveer net zo hard nodig als een nieuwe huisvrouwen romcom.

avatar van sinterklaas
WK 2010... Had nog wel nostalgie kunnen worden als ze hier wat niveau bij gebruikte. Is het verdomme weer zo'n film waarbij het ultieme geluk vanzelfsprekend is... Oh wacht, ik leef in Nederland.

avatar van mjk87
"Het is 2010 en Nederland scoort onverwacht hoge ogen tijdens het WK voetbal in Zuid Afrika."

Schij uit, we hadden één van de beste teams ter wereld toen en van te voren was al bekend dat het schema voor de KO-fase gunstig zou vallen. Alleen Brazilië zou zwaar zijn op weg naar de finale. Niks onverwacht, al was het maar dat Nederland in m'n Toto gewoon de finale haalde.

Enfin, wel pijnlijk die trailer, zo totaal niet grappig, leuk of lief desnoods.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dit ziet eruit als een skip film, zelfs met een bioscoop abonnement. Lekker bezig in Nederland!

avatar van sinterklaas
mjk87 schreef:

Enfin, wel pijnlijk die trailer, zo totaal niet grappig, leuk of lief desnoods.

Nederland verloor ook nog eens tegen Spanje.

Leuke en frisse film tussen alle Pak van m'n Hartenstrijd films. Slim en vlot scenario, zeer fijne en diverse cast. Hoop dat ie een beetje gaat lopen.

avatar van mrklm
Het WK van 2010 is de achtergrond van een smörgåsbord aan verhaallijntjes die zeer wisselend van kwaliteit zijn. Esmée van Kampen en Martijn Fischer komen goed uit de verf als een net-niet getrouwd stelletje dat probeert te verwerken dat hij een ernstig hartprobleem heeft waardoor hij - op doktersadvies en met grote tegenzin - de spanning van het WK moet vermijden. Ton Kas scoort ook als een wat norse weduwnaar van middelbare leeftijd, wiens hondje aan de hand van zijn geblaf de uitslag van de wedstrijden van Oranje weet te voorspellen. Maar de verhaaltjes rondom een suïcidaal meisje [Abbey Hoes] en één van de bankzitters bij het Nederlands elftal [Jan Versteegh] zijn abominabel. Suzanne Kipping is innemend als een iets te lieve journaliste bij AT5, maar het einde van haar verhaallijn slaat helemaal nergens op. Er is nog één grote verrassende wending, maar of die nou zo verstandig was...

avatar van Phantasm
Had van deze film wel wat meer van verwacht, had meer Oranjesfeer in gemoeten, ik vond het allemaal erg karig overkomen.

Weinig oranje sfeer. Domme verhaallijntjes. Einde met de At5 journalist was bizar slecht. Einde van de film pure geschiedsvervalsing

avatar van Quentin
gotti schreef:
Hoop dat ie een beetje gaat lopen.
Enorme flop dus. Maar wat wil je ook met dit thema.

Jammer wel.

Leuke film, deze hadden ze echt net voor het WK uit moeten laten komen!

Wat was dit erg.
Thema sprak mij aan en ik was voorbereid op een simpele feelgood komedie met Oranje op de achtergrond.
Maar er zit een verrschil in simpel en tenenkrommend slecht.
Want slecht is nog zelfs licht uitgedrukt.
Ondanks een reeks van bekende namen uit de film en tv serie wereld is het acteerwerk bedroevend.
Een paar flut onderwerpjes met het WK 2010 als rode draad.
Als er dan ook nog eens het vluchtelingen beleid als een wijze les door je strot wordt geduwd ( tja, VARA produktie heh) en het allemaal Multi cultureel verantwoord moet zijn wordt het zelfs bloed irritant.
En dan heb ik het nog niet eens over de belachelijke plotwending die men aan de film geeft.
Enige lichtpuntje was Ton Kas met zijn hondje.

avatar van m1chel
Acht jaar na het pijnlijke verlies in de finale van 2010, durft regisseur Pim van Hoeve het aan om een feelgood film rond deze legendarische sportgebeurtenis te maken. Maar hoe maak je van deze derde verloren WK finale nou een feelgood film? De timing van de release is op zich slim gekozen, maar door het missen van het aanstaande geeft het toch een wat extra wrange bijsmaak. Van Hoeve brengt ons een mozaïekfilm, waarbij er heel veel verhaallijnen door elkaar heenlopen. Dat is op zich een interessant uitgangspunt, al wordt het hier helaas op een wat chaotische en rommelige manier gepresenteerd. Zo zit je net lekker in het ene verhaal, wordt dit weer onderbroken voor een ander verhaal. Het is iets waar meer soortgelijke films onder leden en Gek van Oranje biedt ons dan ook niets dat we niet kennen. Toch is de film voor liefhebbers van Nederlandse komedie wellicht nog te pruimen.

Toch gaat het al vroeg in de film was. Zo zien we hoe een fictieve speler op de bank zit tussen diverse spelers uit 2010. Het zal een doorn in het oog zijn voor ieder die zoekt naar accuraatheid, zeker als blijkt dat juist dit een redelijke sleutelfiguur uit de film blijkt te zijn. De grootste domper is echter hoe goed Nederland zich wil voordoen in deze film. Natuurlijk blijft het film en moeten we alles ergens met een korrel zout nemen, maar de film pretendeert alsof het hele land samensmelt tijdens het voetbaltoernooi en dat we op dat moment toleranter waren dan ooit. Zo sluit Nederland een asielzoeker in de armen (die alle Nederlandse klassieke liedjes, inclusief het volledige Wilhelmus uit zijn hoofd kent), terwijl deze jongen amper een woord Nederlands spreekt. Ook zien we een Amsterdamse multiculturele buurt, waarbij iedereen volledig in oranje gekleed elkaar liefheeft en helpt. Het is allemaal erg roze kleurig en staat vrij haaks op de realiteit.

Het is een kleine greep uit de pijnpunten van het verhaal, dit ondanks dat de film zeker potentie had. Helaas laat de uitwerking te over. Waar de film wel pluspunten mee scoort is het camerawerk, waardoor de film soms door kan als veredelde VVV-spot waarbij we diverse stadslocaties en landschappen op een prachtige manier terugzien. Helaas stelt ook de cast teleur, iets wat op z’n minst opvallen is te noemen gezien het arsenaal aan normaliter prima acteurs en actrices. De enige uitzondering hierop is Ton Kas, die de rol van de eenzame Amsterdammer Henk neerzet. We kunnen niets anders stellen dan dat het volledig te begrijpen is dat de film in de bioscoop geen al te hoge ogen wist te gooien.

Vond het kinderachtig. De jongens in de woonboot etc.
Moet je deze film ook maken wetende dat de finale een bittere teleurstelling was?
Het mooie weer maakte wel vrolijk deze gure herfstavond.

avatar van FlyingGustman81
Viel me eigenlijk nogal tegen. Wat het enigszins nog een beetje goedmaakte was het goede weer in de film en Esmee van Kampen!

Haha al die reacties, oeps.
Ík zelf kan dus echt genieten van dit soort films: heerlijk en puur vermaak, meer niet.
Erg droog. Erg belabberde verhaallijn.
Erg cliché. Erg voorspelbaar.
Sommige delen niet al te best geacteerd.
Eigenlijk precies zoals Nederlandse komedies zijn, laten we eerlijk wezen. Dat is ook het enige wat ik goed vind aan de Nederlandse filmindustrie: de komedies. Gewoon verstand op 0 en lekker avondje hersenloos kijken. Heerlijk.
Van de drama's moet NL het namelijk niet hebben, och wat een ellende. Man man man.
Horror van NLse bodem is ook vaak tenenkrommend slecht.
En bij die 2 serieuze genres vind ik het cruciaal, die mógen gewoon niet floppen. Maar NLse komedies, ja alleen maar leuk dat ze niet al te best zijn. Daar dient een komedie voor in mijn ogen.

avatar van barcam
Stiekem genoten van deze simpele feelgood komedie.
Het voetbal en de oranjegekte zijn eerder bijzaak in verhaallijnen die door elkaar lopen met verschillende personages die toch allemaal interessant genoeg zijn om te volgen.