In Praise of Nothing (2017)

Alternatieve titel: Slatko od Ništa

Servië / Kroatië / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Boris Mitic
met de stem van Iggy Pop

'Niets' (Nothing) heeft zijn naam niet mee, maar is desondanks een ondernemend type. Moe van het onbegrip dat hem ten deel valt, loopt hij weg van huis en reist over acht gebergten en acht zeeën om ons te bezoeken, waarbij hij alles becommentarieert wat hij tegenkomt. In de cadans van korte rijmende zinnen komen leven en dood, de relatie tussen man en vrouw, politiek, en de betekenis van het bestaan voorbij. De wereld volgens Niets, een visie die alles omvat.

avatar van Verhoeven
Niemand gezien op het IDFA?

Confusie
Tja, Iggy Pop.

Mooie man.

Warme ziel.

Vertelstem van jewelste.

Jennifer Aniston haar.

Uitermate geschikt voor iets als dit natuurlijk, zoals dan ook de uiteindelijke uitkomst blijkt te zijn.

avatar van John Milton
Niet de makkelijkste film om te beoordelen.

Mitic heeft beelden uit 70 verschillende landen verzameld die het concept ‘niets’ zouden moeten verbeelden, en daar krijgen we scenes uit te zien, begeleid door een voice-over van Iggy Pop, bestaande uit poëtisch filosofische, existentiële mijmeringen. De relatie tussen beeld en geluid lijkt vaak willekeurig, maar nodigt wel uit tot denken en hebt leggen verbanden.

In Praise of nothing is behoorlijk fragmentarisch, en heeft nu en dan (mede door de muziek) iets kinderlijks. De beelden zijn echter mooi en Iggy Pop is niet vervelend om naar te luisteren. Al met al is dit aangenaam mijmeren... Toch voelde 78 minuten net iets te lang voor wat we krijgen.