Archibelge! (2015)

Alternatieve titel: Archibelge - The Ugliest Country in the World

België
Documentaire
158 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Sofie Benoot, Olivier Magis en Gilles Coton

België heeft een bijzondere look. Aan welke kant van de taalgrens je ook staat, welke steenweg je ook berijdt, welke stad of regio je ook doorkruist, nergens anders ter wereld kom je deze vorm van urbanisatie tegen. Of beter geformuleerd: elk gebrek aan urbanisatie. Deze bijzondere kijk op architectuur heeft België haar unieke uitzicht van vandaag gegeven. Het architecturale landschap is dan ook moeilijk te vatten, is alles en niets tegelijkertijd. De driedelige documentaireserie 'Archibelge!' benadert de typische fenomenen van de Belgische architectuur gezien vanuit de Belg zelf.