De Achtste Dag (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Robert Kosters en Yan Ting Yuen
met Jean-Claude Trichet

Een film over de spannendste week van de kredietcrisis in Europa. De documentaire onderzoekt aan de hand van een diepgaande psychologische reconstructie van de redding van ABN-AMRO wat er precies gebeurde. Tevens proberen de makers er achter te komen waarom er nu, zeven jaar later, zo weinig is veranderd.

Vanaf 26 april 2018 in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

saai, ik dacht dat het meer over de mensen zelf ging maar nee ze lieten de politici aan het woord die juist aan de oorzaak van de crisis liggen
Bull shit

avatar van mrklm
Het is zeker bijzonder dat de politieke hoofdrolspelers in de bankcrisis van 2008 beschikbaar waren om uit te doeken te doen hoe zij 'de grootste crisis sinds WOI' hebben weten te voorkomen... Althans, dat is hun kant van het verhaal in deze documentaire over een stukje geschiedenis dat het verdient onder te loep te worden genomen. We krijgen namelijk alleen hun kant van het verhaal te horen en deze éénzijdige documentaire zit boordevol nietszeggende cutaways (de slow-motion en de onheilspellende muziek dient vermoedelijk de spanning te verhogen) die alleen maar onderstrepen dat er in ieder geval één ding saaier is dan vergaderen, namelijk praten over vergaderen. Als kijker snap je vast wel dat hier werkelijk sprake was van een crisis, maar wie denkt hier wat meer te weten te komen over het waarom van de bankcrisis komt hier helaas nogal bedrogen uit.

avatar van Verhoeven
Wellicht interessant om te delen.

HorrorFan007 schreef:
Bull shit

Haha, een beetje beknopt omschreven maar hier zit wel veel waarheid in inderdaad.
Het lijkt bijna alsof ze een vrijbrief krijgen hier zichzelf vrij te pleiten.

Oh wat was het toch moeilijk.. oh het was nog nooit eerder gebeurd blabla.

De grote elephant in the room is dan HALLO de hele oorzaak was dan ook dat jullie allemaal de sector zo gedereguleerd hebben dat het totaal niet meer te overzien was.

Pas op het einde geeft men schoorvoetend een beetje toe dat er eigenlijk geen zak is veranderd en het 1 grote perverse prikkel blijft, omdat we dat kennelijk allemaal zo graag willen.
m.a.w. dat 'achterhalen' wat hierboven in het plot staat blijft vooral uit.

Verder beetje een WC-eend docu.