Krijg Nou Tieten (2017)

1 stem

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Annemiek Brumsteede en Deborah van der Starre

Documentairemakers en vriendinnen Annemiek Brumsteede en Deborah van der Starre worden kort na elkaar geconfronteerd met de ziekte borstkanker. Beiden laten zich testen op erfelijkheid. Er is maar één gen nodig om van je lichaam een tijdbom te maken en je leven compleet op z’n kop zetten. Brumsteede blijkt drager van het BRCA-gen te zijn, Van der Starre niet. De twee herstellen en besluiten hun persoonlijke situatie te gebruiken voor het maken van een film. De documentaire toont de dilemma’s van de ongeneeslijk zieke Mylene, die met spanning de uitslag afwacht van de erfelijkheidstest van haar kinderen. Tiffany, die door het gen op 25-jarige leeftijd al heftige keuzes moet maken. En de zusjes Marianne en Jannicke, waarvan de één haar borsten preventief laat verwijderen, nadat de ander ziek is geworden en zij beiden drager blijken te zijn.