Tenkû no Hachi (2015)

Japan
Thriller

geregisseerd door Yukihiko Tsutsumi
met Yôsuke Eguchi, Masahiro Motoki en Yukie Nakama

Een helikopter, die op afstand wordt bediend, zweeft in de lucht over een kerncentrale. Het energiebedrijf, de overheid en de media ontvangen allemaal een fax. De fax bevat een bedreiging dat als de kerncentrale niet stil wordt gelegd, de helikopter zal neerstorten. Er wordt 8 uur opgegeven als deadline. Om de situatie nog erger te maken, blijkt er een jong kind in de helikopter te zitten.

Redelijke Tsutsumi.

Veel meer hoef je eigenlijk ook niet van hem te verwachten, dus naar zijn kwaliteiten best een goeie film. Had er een beetje een hard hoofd in, want 140 minuten is niet min, maar ik vond de film nergens echt slepen of traag worden.

Het verhaaltje is best simpel. Een helicopter prototype wordt gehijacked, wordt gestationeerd boven een kerncentrale met 8 uur aan brandstof en een onbekende komt met een aantal eisen over de brug. The clock is ticking etc etc. Ook het verdere verloop is niet geweldig verrassend.

Maar de film kent wel een paar sterke scenes en weet de aandacht vast te houden. Hier en daar wat zijweggetjes om de speelduur wat op te drijven, maar ook deze zijn zelden vervelend of traag. Simpel blockbustertje dus, dat z'n werk gewoon goed doen. Niks geweldigs, maar dat had ik vooraf ook niet verwacht.