Verborgen Verlangen (2017)

België

geregisseerd door Maarten Moerkerke
met Astrid Coppens, Roel Vanderstukken en Mathias Sercu

De uitgeverij van de broers Vincent en Dennis Van Brakel zit in het slop. Wanneer ze twee manuscripten in handen krijgen, verandert alles. 'Verborgen Verlangen' is een literair meesterwerk van de mensenschuwe Herman Schotte, het tweede is een prulwerkje van de aantrekkelijke schoenenverkoopster Louise. De broers overtuigen de auteurs om van rol te wisselen waarna 'Verborgen Verlangen' een bestseller wordt en Herman eindelijk erkenning krijgt voor zijn werk. Louise ontpopt zich tot een ware mediaster waardoor Herman jaloers wordt op haar stijgende roem.

En weer de zoveelste Beligsche remake van een Nederlandse film... (en vice versa)

Het Verlangen (2017)

avatar van Quentin
Astrid Bryan

avatar van IcU
IcU
Trailer ziet er beter uit dan de kauwgomballen Nederlandse versie.

avatar van blurp194
Nouja.

Beter dan de nederlandse versie, dat moet gezegd, en wellicht leent de net een tikje vlaamse tongval zich ook gewoon beter voor dit soort niemendalletjes - het irriteert al minder dan dat plat Goois zou doen. En daarnaast vond ik het ook wel leuk om Joke Devynck weer eens te zien spelen, al is het dan maar in een bijrolletje. Maar het plot is (nouja, remake) bijster onorigineel, en het einde wordt er ook wat moeizaam aan geplakt.

Maar ik had ook niet echt een meesterwerk verwacht, dan moet ik dan ook weer zeggen.

avatar van Metalfist
‘Verborgen verlangen’ met Astrid Coppens lokt amper volk naar de cinema

Een klein jaar kon ik via Cinemapp de set van Verborgen Verlangen gaan bezoeken en dat heeft toch wel zijn charme. Ik was echter maar een paar uur aanwezig, maakte uiteindelijk maar een miniem stuk van de film mee (de scène die ik zag was het feestje dat wordt gegeven naar aanleiding van de release van het boek), en het leek op het eerste zicht een ietwat gezapige Vlaamse film te zijn. Opnieuw een remake van een Nederlandse film (Het Verlangen, een film uit hetzelfde jaar!) en dat zijn vaak toch niet de beste keuzes.

Beetje onbegrijpelijk ook dat het VAF geen graten ziet in dit soort projecten. Het Nederlandse origineel is al niet positief ontvangen en dan vraag je je af waarom dit dan ook nog eens in een Vlaams jasje moet gestoken worden? Zeker wanneer het op het eerste zicht een letterlijke één op één kopie is van het origineel, zelfs tot en met de officiële filmposter. De film flopte dan ook genadeloos in de cinema, krantenartikels met bovenstaande titel zijn er genoeg te vinden, en de film is sinds kort geruisloos op als home release uitgebracht. Toch verrassend dat Astrid Bryan (ondertussen Coppens) toch niet meer het kijkcijferkanon is dat ze voor ogen hadden. Het resultaat is een film waar je blij noch triest van wordt. Een feelgood niemendalletje dat vlotjes wegkijkt, maar dat o zo standaard de platgetreden paden volgt. Vanaf de eerste minuut kun je de komende 90 andere minuten perfect voorspellen en daarna kun je met een gerust gemoed de film afzetten want uiteraard is alles goedgekomen.

Het zou erg makkelijk zijn om de schuld bij Astrid Coppens te leggen. Makkelijk doch onterecht, want Coppens houdt zich hier bewonderenswaardig goed staande in een rol als schoenenverkoopster die in het literaire wereldje terecht komt. Hier en daar niet altijd even naturel, maar ze oogt natuurlijker dan ik haar ooit eerder heb gezien. Ook Dominique Van Malder, het tweede stuk van het Radio Gaga duo, doet het behoorlijk en die twee dragen de film volledig. Merkwaardig wanneer je bekijkt dat er een een aantal meer doorgewinterde acteurs zijn die bijrollen voor hun rekening nemen, maar Mathias Sercu hebben we al talloze malen beter gezien en Roel Vanderstukken lijkt ook bijzonder weinig zin te hebben. Gelukkig fleuren Joke Devynck en Robrecht Vanden Thoren de film nog een beetje op.

Het regiedebuut voor Maarten Moerkerke en het acteerdebuut voor Astrid Coppens. Afgaande op Verborgen Verlangen zijn beide carrières geen lang leven beschoren en daar moeten we niet slecht gezind om zijn. Coppens heeft best nog wel wat in haar mars, maar ik vermoed dat dit eerder een toevallig uitstapje zal zijn geweest. Wordt toch eens tijd dat we gaan ophouden met Nederlandse films te remaken, beter tijd en geld steken in nieuwe projecten.

Ik ben het helemaal niet eens met de vernietigende kritieken aan het adres van Astrid Coppens. Ik vind dat zij het best goed doet bij haar debuut als actrice. Heb er al slechtere gezien en die later ook zijn doorgebroken.
Ik vond deze film geen topper, maar slecht is hij helemaal niet. Het is een leuk verhaal, goed gebracht, en af en toe grappig.
Ik ken de Nederlandse film niet waarvan dit een remake zou zijn, maar deze Belgische versie is voor mij goed genoeg om je anderhalf uur filmplezier te verschaffen.
Kijken dus zou ik zeggen, vervelen doet hij zeker niet, integendeel, de prent kijkt heel vlot weg...