• 10.563 nieuwsartikelen
  • 8.965.271 stemmen

De Trein van Zes Uur Tien (1999)

Drama / Thriller | 90 minuten

Genre: Drama / Thriller

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Frank Ketelaar

Met onder meer: Peter Paul Muller, Roeland Fernhout en Rifka Lodeizen

IMDb beoordeling: 7,3 (177)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 5 mei 1999

Plot De Trein van Zes Uur Tien

Onno Staling is conservator in het Rijksmuseum en wordt geconfronteerd met de bijna even oude Alex Bickers, die drie jaar geleden door hem werd ontvoerd. Alex solliciteerde indertijd naar dezelfde baan als Onno. Door de ontvoering loopt hij de baan mis. Onno wordt pijnlijk herinnerd aan zijn verleden als Alex komt solliciteren naar de baan van assistent-conservator. Onno's schuldgevoel heeft hem nooit verlaten en wordt alleen maar versterkt als hij hoort hoe het Alex is vergaan. Hij ziet Alex' sollicitatie als een unieke kans om het goed te maken.

avatar van FisherKing

FisherKing

D'r ontbrak gewoon iets in deze film. Emotie ?

Titan ?

kappeuter (crew films)

Deze film had toch een of andere (buitenlandse) televisieprijs gewonnen ?

avatar van titan

titan

Emotie onder andere ja. Ik vond de acteerprestatie van Peter Paul Muller ook erg matig en het was al heel snel duidelijk waar het verhaal heen ging, zodat de spanning werd ontnomen.

avatar van De Knip

De Knip

Verrassingen waren er weinig in deze film, was redelijk te doorzien. Maar dan toch wel een vermakelijke film geworden.

***

avatar van FisherKing

FisherKing

Ja toch erg spannend verfilmt bij herziening.

Toch detoneert de muziek van Vincent van Warmerdam enigzins.

avatar van gotti

gotti

Bij deze film had ik al snel door waar het uiteindelijk heenging. Ook de acteerprestaties zijn niet om over naar huis te 'wappen' (Youp van 't Hek ). Maar toch heb ik me wel redelijk vermaakt. 3*

Quido

Film was te voorspelbaar en de muziek vond ik vaak slecht en storend. Toch was het wel een vermakelijke film. 3.0 *

avatar van betekenis

betekenis

Ik vond het toch wel een aardige film. Wel redelijk voorspelbaar, maar het verhaal zat wel goed in elkaar

avatar van neo

neo

De Trein van Zes Uur Tien is uitstekende thriller. Vakkundig gemaakt met een flinke dosis spanning en suspense. Het is het soort film waarin de muziek (geschreven door Vincent van Warmerdam) nadrukkelijk de sfeer bepaald en de spanning op juiste momenten opschroeft. Op het acteerwerk valt wel wat aan te merken, maar dat mag de pret niet drukken. Net iets beter als Ketelaar's Escort.

avatar van bommetje

bommetje

Had deze film graag nog eens gezien. Toentertijd op tv gezien maar 't zal wel een Lolaatje van Ned. 3 geweest zijn en geen dvd release gekend hebben daar ie nu onvindbaar is op het internet. Spoorloos

avatar van Stephan

Stephan

Het probleem met de meeste films die voor NL-televisie worden gemaakt is dat de muziekrechten niet zijn afgekocht door de producent. De omroepen hebben een "paraplu" regeling met de Buma Stemra. Je geeft aan welke muziek gebruikt is en hoeveel en de omroepen betalen een vast bedrag aan Buma om die rechten daarmee te betalen.

Breng je de film uit op DVD of in de bioscoop, dan moet je een nieuwe regeling treffen met de muziek-rechthebbende. Niet alleen de artiest, maar ook het label. Je betaald dus niet alleen voor de compositie en de uitvoering, maar ook voor de hele produktie van de muziek, de studio's etc.

Er zijn nog aparte regelingen voor festivals, maar ga je commercieel (DVD/theater) dan willen ze Geld zien...

De producenten/distributeurs nemen niet het risico dat ze meer betalen aan de muziekrechten dan dat de DVD-tjes opleveren.

Quido

Zit hier dan muziek in die zo duur is?

avatar van Stephan

Stephan

Geen idee... Maar het hoeft niet altijd Stones, Beatles of Madonna te zijn. Een track van Adam and the Ants (bv.) op de achtergrond doet al genoeg voor de nodige rompslomp. Plus... als je die rechten niet vooraf afkoopt zullen ze je altijd uitzuigen want het kost je altijd meer om het later te veranderen.

Ik denk hoofdzakelijk dat men het "gedoe" niet ziet zitten.

avatar van robertus65

robertus65

Alleraardigst, boeiend en soms spannend, maar helaas voelde je al halverwege waar het naar toe ging. Toch zeker de moeite waard.

Quido

Iemand deze op VHS / DVD? Zou hem graag nog eens zien.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Verhaal ging een totaal andere kant op dan ik verwachtte en de film was spannend, maar ik miste iets. Ik ga me steeds meer irriteren aan Halina Reijn. Aan de muziek zoals die bij de uitzending op NostalgieNet werd gebruikt heb ik me niet gestoord.

avatar van jippie2010

jippie2010

Wat een leuk en onbekend pareltje. Ik herken zeker de kritiek die genoemd wordt,

maar heb zeker naar een keurig onderhoudende thriller gekeken. *3,5

avatar van de grunt