Jacques Brel, Fou de Vivre (2017)

Alternatieve titel: Jacques Brel - Gek van het Leven

Frankrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Philippe Kohly
met Jacques Brel

Philippe Kohly maakte een bijna twee uur durend portret van Jacques Brel, zonder getuigenissen, waarin hij alleen de zanger en songschrijver zelf aan het woord laat. Het is het portret van een genie op de planken, mysterieus en welbespraakt. Een portret van 49 avontuurlijke jaren. Een portret ook dat een antwoord probeert te formuleren op de vragen die hebben bijgedragen tot zijn legende: waarom is Brel gestopt met zingen toen hij amper 37 jaar oud was én succesvol? Waarom bracht hij nooit een bisnummer? Waarom zei hij vaak: "Ik hou niet zo van de vrouwen"? Waarom liet hij alles achter om met zijn boot de wereld rond te varen? De odyssee van een zanger die ook een belangrijke levensles inhoudt.

avatar van frolunda
Boeiende documentaire over een fascinerende en complexe (of juist niet) man.Zijn zangkwaliteiten zijn ongeëvenaard maar ook zijn overige bezigheden zijn erg interessant en komen hier uitgebreid aan bod.
Een rijk maar ook te kort leven.
Goed.

Om over Jacques Brel een slechte documentaire te maken moet je van goeden huize komen. Ditmaal is het Philippe Kohly die hier de mist in gaat.

avatar van John Milton
Grin schreef:
Hij gaat de mist in met een slechte documentaire maken bedoel je? Als in hij is juist wel goed (getuige je 4,5* waardering)?

John Milton schreef:

Dat bedoelde ik ja

"Jacques Brel, Fou de Vivre". Een mooie titel die de lading dekt, want dit is een uitstekende, interessante en boeiend opgezette documentaire over een man die, als ik me goed herinner, een paar jaar terug door de franstalige gemeendschep in België verkozen werd tot de "grootste" Belg allertijden...
Prachtig portret van deze man. Een documentaire, voor éénmaal niet volgestouwd met getuigenissen die zich toch meestal in superlatieven uitdrukken, maar Brel zelf aan het woord. En zo leren we toch veel over wat er leefde in hem, zijn passies en zijn zin voor vernieuwing en avontuur, wat hem telkens voortstuwde, in de verschillende fases van zijn leven.
Het mag niet verwonderen dat zo'n talentrijk man ook rijp was voor de filmwereld. Lelouche, Cayatte, Carné, Molinaro...zullen het geweten hebben met enkele uitstekende films tot gevolg, met m.i. "Les Risques du Métier" als meest geslaagde.