Jacques Brel, Fou de Vivre (2017)

Alternatieve titel: Jacques Brel - Gek van het Leven

Frankrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Philippe Kohly
met Jacques Brel

Philippe Kohly maakte een bijna twee uur durend portret van Jacques Brel, zonder getuigenissen, waarin hij alleen de zanger en songschrijver zelf aan het woord laat. Het is het portret van een genie op de planken, mysterieus en welbespraakt. Een portret van 49 avontuurlijke jaren. Een portret ook dat een antwoord probeert te formuleren op de vragen die hebben bijgedragen tot zijn legende: waarom is Brel gestopt met zingen toen hij amper 37 jaar oud was én succesvol? Waarom bracht hij nooit een bisnummer? Waarom zei hij vaak: "Ik hou niet zo van de vrouwen"? Waarom liet hij alles achter om met zijn boot de wereld rond te varen? De odyssee van een zanger die ook een belangrijke levensles inhoudt.

avatar van frolunda
Boeiende documentaire over een fascinerende en complexe (of juist niet) man.Zijn zangkwaliteiten zijn ongeëvenaard maar ook zijn overige bezigheden zijn erg interessant en komen hier uitgebreid aan bod.
Een rijk maar ook te kort leven.
Goed.

Om over Jacques Brel een slechte documentaire te maken moet je van goeden huize komen. Ditmaal is het Philippe Kohly die hier de mist in gaat.

avatar van John Milton
Grin schreef:
Hij gaat de mist in met een slechte documentaire maken bedoel je? Als in hij is juist wel goed (getuige je 4,5* waardering)?

John Milton schreef:

Dat bedoelde ik ja

"Jacques Brel, Fou de Vivre". Een mooie titel die de lading dekt, want dit is een uitstekende, interessante en boeiend opgezette documentaire over een man die, als ik me goed herinner, een paar jaar terug door de franstalige gemeendschep in België verkozen werd tot de "grootste" Belg allertijden...
Prachtig portret van deze man. Een documentaire, voor éénmaal niet volgestouwd met getuigenissen die zich toch meestal in superlatieven uitdrukken, maar Brel zelf aan het woord. En zo leren we toch veel over wat er leefde in hem, zijn passies en zijn zin voor vernieuwing en avontuur, wat hem telkens voortstuwde, in de verschillende fases van zijn leven.
Het mag niet verwonderen dat zo'n talentrijk man ook rijp was voor de filmwereld. Lelouche, Cayatte, Carné, Molinaro...zullen het geweten hebben met enkele uitstekende films tot gevolg, met m.i. "Les Risques du Métier" als meest geslaagde.

avatar van Nicolage Rico
Movsin schreef:

14 jaar geleden alweer (toen waren er 2 verkiezingen; eentje won Jacques, de ander Pater Damiaan).

Inmiddels al breed en lang ingehaald door - The Voice of Europe - Eddy Wally. Who else?

avatar van Brix
Nicolage Rico schreef:

Ongelooflijk !

Goede documentaire over de ‘mythische’ Belgische chansonnier Jacques Brel. Voor mij is Jacques Brel vergelijkbaar met Bob Dylan: de teksten zijn van een ongekend hoog niveau in liedjesland (wat dat betreft had Jacques Brel samen met Bob Dylan de Nobelprijs voor de literatuur kunnen krijgen), maar ikzelf luister eigenlijk nooit naar teksten en doordat bij Brel en Dylan de teksten zo voorop staan met de muziek slechts als achtergrond kan het me niet echt boeien. Evengoed vond ik deze documentaire wel boeiend: het toont Jacques Brel als een intrigerende man die het burgerlijke leven verafschuwde en zich vol overgave stortte in een avontuurlijk leven van vrijheid, reizen en liefde (en daarvoor op z’n 24ste simpelweg zijn gezin verliet). Dat zou ook zijn haat/liefde-verhouding met vrouwen verklaren want vrouwen hebben een burgerlijk romantisch idee van liefde: vrouwen willen de man vasthouden – hun liefde vernietigt de vrijheid en het avontuur – terwijl liefde voor de man een kwestie van dromen en avontuur is. Brel zou zelfs zijn uiterst succesvolle carrière plotseling stopzetten op zijn 37ste omwille van de vrijheid en avontuur (net als Kurt Cobain heeft hij nooit commercieel succes nagestreefd en ervoer hij dat juist als een burgerlijk keurslijf). Ook alles wat Brel zelf in interviews zegt in de documentaire is verrassend intelligent en poëtisch (waarmee hij opnieuw demonstreert ver boven de gemiddelde liedjesschrijver te staan) waarbij hij een grote zelfkennis etaleert inclusief het inzicht dat talent niets anders is dan toewijding.

Al met al maakt de documentaire zo de ‘mythe’ Jacques Brel waar: Brel blijkt een uiterst bijzondere, vrije en toegewijde man die precies doordat hij oprechtheid boven succes plaatste zo extreem succesvol werd.