Nelly (2016)

Canada
Drama / Biografie

geregisseerd door Anne Émond
met Mylène MacKay, Marie-Claude Guérin en Catherine Brunet

Portret van een gefragmenteerde vrouw, verloren tussen onverenigbare identiteiten: schrijfster, minnares, callgirl en ster. Meerdere vrouwen in één. Ze navigeerde tussen extreme verrukking en ontgoocheling. Ze kende een gewelddadig leven. De film is geïnspireerd op het leven en het werk van Nelly Arcan. Ze was een literaire ster in Frankrijk en Quebec. Haar romans waren geïnspireerd door haar eigen ervaring als een professionele escortdame, voordat ze uiteindelijk zelfmoord pleegde op de leeftijd van zesendertig jaar.

Gezien het turbulente dubbelleven van Nelly Arcan (alias voor Isabelle Fortier) —van beroep prostituee en schrijfster— is dit een teleurstellend vlakke biopic, die slechts zelden weet te boeien. Wat komt bovendrijven is het trieste verhaal over een onzekere jonge vrouw, die vanwege een onderontwikkeld gevoel van eigenwaarde voortdurend met zichzelf in de knoop ligt, in weerwil van de literaire successen die zij beleeft in vooral het Franstalige deel van de wereld.
De combinatie sekswerker en schrijfster is ook niet erg voor de hand liggend natuurlijk, al vinden wij dat in een ver verleden ook terug bij Neel Doff (Keetje Tippel). Het optreden van Mylène MacKay in de titelrol mag er trouwens best zijn.