Shinel (1959)

Alternatieve titels: Шинель | The Overcoat

Sovjet-Unie

geregisseerd door Aleksey Batalov
met Rolan Bykov, Yuriy Tolubeev en Aleksandra Yozhkina

Een ambtenaar wordt op zijn werk gepest. Zijn enige droom is een nieuwe mantel. Na lang gespaard te hebben, laat hij voor veel geld een mantel maken en is zijn geluk compleet. Op een nacht wordt hij echter beroofd van zijn mantel. De autoriteiten willen niks doen. De hele nacht zwerft hij in de vrieskou door Sint-Petersburg om zijn mantel op te sporen.

avatar van Querelle
Een voor mij tot nu toe onbekende klassieker die het beroemde verhaal van Gogol echt voelbaar maakt. Toen ik het verhaal las, vond ik het wat kort en wel aardig, maar het kwam niet echt binnen of zo.

Wat deze film zo indrukwekkend maakt, is de zeer overdreven, slapstick-achtige rol van Bykov, die met elk detail en elke handeling, gebrek aan identiteit, ruggengraat en zelfvertrouwen uitstraalt. Dat uitvergroten van emotie is totaal niet meer komisch te noemen, maar heeft juist een zeer tragisch effect.
De film laat heel duidelijk zien waar de mantel voor staat. Een jas voor het verhullen van armoede, ontbrekende persoonlijkheid, en de naderende dood. Status is slechts het dunne laagje wat iedereen koortsachtig nastreeft of probeert te behouden.
Ook de rest van de film ziet er fantastisch uit, met mistige steegjes en nauwe ruimtes, maar je ziet zelden een film waar de hoofdrolspeler zo bepalend is voor de sfeer.
Enige minpuntje is wellicht de bekende twist aan het eind die iets te snel afgewikkeld wordt, maar tegen die tijd heeft de film allang zijn punt gemaakt.

De regisseur is vooral bekend als acteur en heeft maar drie films geregisseerd. Dat de acteursregie er zo boven uit springt is dus geen verrassing.

De versie van Kozintsev moet ik ook nog steeds zien.

avatar van Darbie
De Russische ziel blootgelegd.