The Sweet Life (2016)

Komedie / Drama

geregisseerd door Rob Spera
met Chris Messina, Abigail Spencer en Chris Aquilino

De film vertelt het liefdesverhaal van Kenny Parker en Lolita Nowicki. Elk hebben ze zo hun eigen problemen. Ze ontmoeten elkaar voor het eerst bij toeval in Chicago. Ze besluiten een pact te sluiten en samen het land door te reizen naar de Golden Gate Bridge met slechts een doel: samen zelfmoord plegen.

avatar van Collins
Geslaagde tragikomedie die aan het eind ietsjes inzakt.
Twee eenzame zielen tot elkaar veroordeeld op een roadtrip. Flegmatiek lijdend belanden zij in verrukkelijk absurde situaties en voeren zij verrukkelijk geestige dialogen. De personages bezitten een onverstoorbaarheid die heerlijk uitvergroot wordt en de film een hoog droogkomisch gehalte geeft. De uitwerking is hilarisch, bizar, soms wat triestig of gewoon enorm grappig.
En, hoewel hier en daar wat triestig, vermijdt 'The Sweet Life' de standaard feelgood nonsens en wordt nooit een tranenpinkfilm. Absoluut niet. De trieste momentjes zijn ook niet tranentrekkend bedoeld. Dat effect hebben ze dan ook niet. De momentjes zijn gewoon echt en eerlijk. Die dringen door. Die onderga je als onderdeel van het humoristische verhaal. En dat doe je zonder vioolmuziek.
Een sterk eerste uur. Daarna ontstaat er toch wat afvlakking. Tekstueel stort het wat in. Situationeel ook. Het droogkomische pad wordt verlaten. De realiteit van de naderende epiloog dringt zich op en hoewel het absurdisme nooit weggaat wordt de toon minder nonchalant en minder humoristisch.
Tja, er hoort immers een einde aan de film worden te gebreid. De omslag voelt wel wat geforceerd aan. En zo ontkomt de film helaas toch niet helemaal aan wat goedkoop sentiment en tranentrekkerij. Waarom toch? Zo onnodig. Laat dat gezeik toch en keer terug naar de droge humor. Maar ja, dat gebeurt dus niet.
Sterke acteerprestaties. Messina met z'n droefgeestige uiterlijk en de lekkere Spencer met een aantrekkelijk slordig nonchalante uitstraling. Heel aangenaam.
Eindconclusie: hartstikke fijne en komische film die helaas tegen het einde het rechte pad verlaat ten koste van wat gezochte feelgood. Geen einde was beter geweest.