Enlighten Us (2016)

Documentaire

geregisseerd door Jenny Carchman

James Arthur Ray ontpopte zich tot een superster die mensen met problemen kon motiveren naar zijn raadgevingen te luisteren. Hij oogstte eerst veel succes maar later liep het mis. Deze documentaire gaat uitgebreid in op deze immens populaire zelfhulpgoeroe die werd veroordeeld wegens doodslag door nalatigheid, na de dood van drie volgelingen.

avatar van Macmanus
Matig.

Had stuk meer uit deze docu gehaald kunnen worden. Best een boeiend onderwerp. Zelf hulp guru's. Het lijkt in Amerika groter dan in welk ander land. (wellicht is het hier ook groter dan ik denk overigens) Dat het mis loopt is koren op de molen van de anti groep. Maar daar zit eigenlijk het boeiende van dit verhaal niet. Het is dom van eigenlijk iedereen. Maar het boeiendste is waarom is Amerika zo ongelukkig? Waarom wil men zo een duidelijk narcistisch persoon volgen? Helaas willen de makers die kant niet op. En krijg je een beetje te zien hoe het misloopt en hoe de guru zich weer omhoog werkt nadat hij in de cel is geweest. Zijn narcisme is wel aardig om te zien, hij heeft wat weg van Tom Cruise in Magnolia. Maar echt een duidelijke richting of wat men nu eigenlijk wil tonen of zeggen krijg je niet.

2 sterren.

Vond het wel interessant.

Er wordt inderdaad niet ingegaan op het waarom van het succes dat deze industrie kent, maar dat hoefde voor mij ook niet zo. Deze docu geeft een ietwat neutralere blik op de zelfhulp hypes, op basis van een specifieke case.

Die case zelf is eigenlijk niet eens zo boeiend, al is het natuurlijk wel tekenend dat je die mensen zover krijgt om zich gewillig maar onbewust te laten vermoorden. Boeiender is dat Ray niet echt een cultleider is, maar evengoed slachtoffer (van z'n eigen domheid dan).

Je hebt er eentje die bullshit staat te verkopen op een podium, een hele meute mensen die het kritiekloos slikt en uiteindelijk zijn er drie dood. Compleet geschift, maar wanneer er met vingertjes moet gewezen worden, wordt het toch best lastig. Misschien is het omdat ik die hele situatie compleet niet kan vatten, maar het boeit me wel.

Als deze is het basic, maar met spreekt wel best open over wat er gebeurt is en hoe het er aan toegaat tijdens zo'n sessies. Op zich vind ik het dan niet zo erg dat de docu minder leidend is en niet zonodig op zoek moet naar antwoorden.

avatar van missl
Bijzondere docu waarin we James goed leren kennen en ook zijn volgelingen leren kennen. Echter worden voor mij niet de juiste vraag beantwoord.
En die is voornamelijk waarom?