Silk Road (2017)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Mark de Cloe
met Olivia Lonsdale, Gijs Blom en Jonas Smulders

Een meisje van twintig ontpopt zich via haar charismatische overbuurjongen tot succesvolle drugsdealer op Silk Road. Gaandeweg raakt ze steeds meer verstrikt in een kat-en-muisspel met de politie, criminelen en haar vriendje. Hoe ver gaat ze? Wie kan ze vertrouwen en wie gebruikt wie?

kappeuter (moderator)
Een van de nieuwe telefilms van dit jaar.

avatar van Warp
Interessant om een film te maken over de deepwebsite SilkRoad, trailer ziet er redelijk uit dus hopelijk valt deze Nederlandse film niet tegen.

avatar van Kondoro0614
Ben best benieuwd naar deze.

avatar van de grunt
Melody

avatar van Flitskikker
Erg benieuwd naar deze vanavond. Hopen dat het geen B-film blijkt.

A is het zeker niet..

Nee,deze film is inderdaad niet best,zeer zwak acteerwerk van die jonge b- acteurtjes!!

avatar van Donkerwoud
Not quite Mr. Robot. Het listige aan cyberthrillers is dat het een genre is dat logischerwijs sterk leunt op technologische foefjes. Niet echt iets wat je kunt verwachten van een productie met een telefilm-budget. Op zich komt 'Silk Road' (2017) goed weg met snelle montages, technodeuntjes op de soundtrack en dromerige sfeershots waarin de camera dicht op de personages zit. Vooral de motorsequenties ogen daarom bijzonder fraai. Helaas is het allemaal net te weinig om een aardig misdaadverhaal naar een hoger plan te tillen, want het futuristische sfeertje kan niet verhullen dat er veel voorspelbare en ongeloofwaardige clichés voorbij komen. Daarnaast is het acteerwerk van de jonge cast echt te slapjes om een volwaardige feature te kunnen dragen. (Al gaat mijn tienerhartje harder kloppen van het stoere hacker meisje dat Olivia Lonsdale speelt.) Alles bij elkaar is het geen vervelende film, maar het blijft een inwisselbaar niemendalletje.

Thanks. Sla ik die over.

avatar van Donkerwoud
Woerden heeft trouwens een prominente rol, ik had eerst: die stad waar je niet dood gevonden wil worden.

Wuuuuut

avatar van Flitskikker
"Hoi CoBo, we willen een standaard romantische film maken, je weet wel; meisje moet kiezen tussen twee jongens."
- "Sorry, het thema is dit jaar cyber/internet."
"Oh, dan verzinnen we er wel wat omheen. Ideeën, team?"
- "Laptops! Terminals! Bliepjes! IP-adressen! Bitcoins! Silk road, met wat pillen, ontvoeringen en afrekeningen!"
"Doen we!"

Zo moet het gegaan zijn bij de plannen voor deze film. Ik kreeg echt de indruk dat het gewoon een doorsnee romantische film was met wat Silk Road-gerelateerde gebeurtenissen eromheen om het enigszins spannender en interessanter te maken, hetgeen helaas jammerlijk is mislukt. Ik kan me niet voorstellen dat de ware gebeurtenissen zo zijn gegaan. Alles blijft verder ook zo oppervlakkig.

Een grote tegenvaller dus.
De acteurs leken er ook niet echt zin in te hebben, vooral "Raymond" wekte de indruk dat hij het de dagen voor de draaidagen laat had gemaakt en brak op de set rondliep.
Kritische techneuten kunnen deze film ook beter links laten liggen: daar waar in Mr. Robot nog enigszins wordt gepoogd het geloofwaardig over te laten komen, worden hier alle grenzen overschreden. Veel geluidseffecten, IP-adressen als 455.30.452.10 enzovoort.

Zijn er dan geen positieve dingen? Jawel, hoor. De beelden zien er zeer mooi uit en de soundtrack kan op sommige plaatsen sterk uit de hoek komen. Ook zat er nog een geinig plottwistje in.
Maar verder zal deze film me niet lang blijven heugen, en is het afwachten wat de volgende Telefilms brengen.

5/10

Flitskikker schreef:

Daar viel ik dus écht niet over, maar goed...ik had meer oog voor het meisje dan voor de rest.

Donkerwoud schreef:

Als je dan een cyberthriller maakt, moet je wel een béétje je best doen. Maar, inderdaad, de tweede helft van de film had of geen blunders zoals die, of waren mijn gedachten ook afgedwaald.

avatar van John Milton
Beetje een Bijlmer-versie van Emma Watson, al klinkt dat onaardiger dan ik het bedoel. Deze meid heeft wel een attitude

avatar van Donkerwoud
Damnnnnnn...:D Overigens kan Emma Watson wel een stuk beter acteren (als in: onvergelijkbaar beter)

avatar van luukve
John Milton schreef:

Ik dacht letterlijk dat ik wel de enige zou zijn die de overeenkomsten ziet
Inderdaad de manier waarop ze haar tanden ontbloot als ze lacht... wat een popje hoor.

avatar van jumperjack
Gisteren op de TV gezien en ik heb ondanks het stroeve begin met plezier naar deze film gekeken. Het speelt zich af in Rotterdam, dat helpt altijd.

avatar van luukve
Besloot last minute filmpje te pakken op tv en kwam dit tegen. Ik zat er dus gelukkig niet naar uit te kijken, want dan had ik wel eens erg teleurgesteld kunnen zijn. Dit is namelijk een zwakke film die mij op geen enkel moment wist te grijpen.

Laat ik beginnen met het amateuristische acteerwerk van vooral de mannelijke cast. De twee vrienden van Daphne (Olivia Lonsdale) en de Aziaat waren echt niet te pruimen. Momenten dat ze wat karakter konden tonen vielen dood en kwamen ongeloofwaardig over. Je kunt zeggen dat hun personages simpelweg geen diepgang hadden en dat is voor de hele film het geval geweest. Ik kan geen enkele karaktereigenschappen noemen behalve dat degene met het zwarte haar een beetje socially awkward is (iets waar hij zich heel makkelijk overheen zet van het ene moment op het ander). Ik hoef niet uit te leggen waarom gebrek aan diepgang geen goede film oplevert.

Als gevolg "gebeurde alles maar gewoon" zonder dat ik er iets om gaf. De personages zelf leken er namelijk niks om te geven. Alle drama, nodig en overbodig, was geforceerd en kwam niet goed over. Liefdesverhaal die we al tig keer gezien hebben. Een plot die zijn tekortkomingen tevergeefs goed probeert te praten door een plottwist tegen het einde. Een thema (hacken, cybercrime) die aardig in beeld wordt gebracht maar ik werd er niet bepaald wijzer van. Personages die dingen zeggen die totaal misplaatst zijn puur om de kijker te informeren of gewoon geplant zijn zodat we later niet kunnen zeggen: hey waar komt dat vandaan? Allemaal erg zwak. Enige pluspuntjes waren de Nederlandse versie van Emma Watson en de toffe soundtrack.

Een gulle 2*

avatar van nadrin
Best een vrij sterke film met een leuk sfeertje

avatar van mjk87
Het acteerwerk haalt de film volledig naar beneden. Vooral de jongens lijken te denken op een schooltoneel te staan en lepelen hun tekstjes op. Nu verwacht ik echt geen diepgravende karakterschets, maar een beetje geloofwaardig je dialoog uitspreken is toch niet heel veel gevraagd? Ook Lonsdale gaat hierin mee, maar zij ziet er in ieder geval nog leuk uit. Verder wel een aardig verhaal dat echter wel veel te lang duurt en dat einde met die plottwisten kon mijn waardering ook niet echt hebben. 1,5*.

avatar van Aapje81
Deze tweede telefilm van dit jaar viel me behoorlijk mee. Ik ben absoluut geen fan van Mark de Cloe maar deze film vond ik behoorlijk te doen. Het gegeven is interessant genoeg en als kijker wil je toch weten hoe het afloopt. Jammer is alleen dat het allemaal net niet pakkend genoeg is en hier en daar ongeloofwaardig overkomt.

Het acteren vond ik redelijk en ik heb de film met interesse uitgekeken. Het einde vond ik dan toch een lichte teleurstelling.

Toch boven gemiddeld

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/romantiek/thriller TV Movie...
Spannend verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van de grunt
Toch wel erg fijn comic-of-age filmpje. Complimenten

avatar van nijkerkbert
Olivia Lonsdale heeft me doen besluiten 3 sterren te geven.

avatar van Robertdeniro
Acteren redelijk, verhaal spreekt ook aan. Sommige dingen niet echt realistisch. Op de vlucht en dan je originele mobiel bij je... Ja joh. Voor regenachtige avond leuk.

avatar van Brabants
Film met een weinig vernieuwend verhaal. Acteerwerk is dan vaak doorslaggevend. Helaas was dit ook niet al te best. Alles middelmatig dus met moeite 2.5 sterren.

avatar van Passiebloempje
Goed verhaal slecht acteerwerk - zoals het een Nederlandse speelfilm betaamt.