The Miners' Hymns (2010)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Experimenteel

geregisseerd door Bill Morrison

Voor The Miners' Hymns maakt Morrison gebruik van zwartwitbeelden van Britse mijnwerkers die bewaard zijn gebleven in de Britse BFI National Film Archives en hier in slow motion worden vertoond. Morrison doorsnijdt dit materiaal met kleurenbeelden die hij zelf heeft gefilmd. Deze recente luchtopnames tonen landschappen vol onbestemde parkeerplaatsen, winkelcentra en lege velden, waar ooit kolenmijnen lagen als Ryhope Colliery (1857-1966) en Silksworth Colliery (1869-1971). Ook boven de grond bestond er een levendige, hechte mijnwerkersgemeenschap. Ooit was de jaarlijkse viering van de Miners Association pure pracht en praal. De sluiting van de mijnen ging gepaard met hevige protesten.