Unseen: The Lives of Looking (2015)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Animatie

geregisseerd door Dryden Goodwin

Kunstenaar Dryden Goodwin gaat in dit documentaire-essay op bezoek bij een oogchirurg, een NASA-onderzoeker en een advocaat die is gespecialiseerd in mensenrechten. Hij schetst zowel letterlijk (met een potlood) als figuurlijk (met zijn camera) een portret van deze bijzondere ooggetuigen. Uit patronen van licht en kleur doemen concrete beelden op. Mensen, een stad, de wereld. Aftasten en scherpstellen. Zo begint deze onconventionele beschouwing waarin drie mensen ons deelgenoot maken van hun intensieve relatie met het zien in letterlijke en figuurlijke zin. De mensenrechtenadvocaat merkt op dat het beeld pas helder wordt als je door de ogen van de cliënt kijkt. De planeetonderzoeker bestudeert eindeloos de rotsen op Mars en Aarde, tot het verborgen verhaal zich laat ontfutselen. De oogchirurg heeft het onder meer over zijn empathie voor de mensen die dreigen hun gezicht te verliezen.