Die Dasslers (2016)

Alternatieve titels: Rivals Forever - The Sneaker Battle | De Dassler Broers: Adidas versus Puma | Die Dasslers – Pioniere, Brüder und Rivalen

Duitsland
Drama / Biografie
174 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Cyrill Boss en Philipp Stennert
met Christian Friedel, Hanno Koffler en Dirk Borchardt

In een klein dorp in Duitsland lanceerden twee broers in de jaren 20 sportschoenen die een naamsbekendheid opbouwde tot op internationaal niveau. Maar in de loop der tijd kregen Adi en Rudi Dassler twee verschillende visies. De een was een introverte uitvinder, ambachtsman en atleet terwijl de ander een visionair verkoopwonder was en een impulsieve rokkenjager. Met de komst van het Naziregime leidde de verschillen tot het creëren van twee toekomstige multinationals: Adidas en Puma. Een legendarische vijandigheid die het leven van Adi en Rudi vormgaf tot het eind.

avatar van perceived
Interessant! De geschiedenis van de mannen achter m'n favoriete sneakers.

avatar van libra666
Vond het een zeer goede miniserie de speeltijd vliegt voorbij, goede acteerprestaties, die van Christian Friedel had ik al ontdekt in Elser (2015). Mooi in beeld gebracht hoe de 2 top-merken ontstaan zijn en de ideeën, de mislukkingen, het familiale en tenslotte de rivaliteit tussen de 2 broers. De sfeer van de periodes en de sportscenes alsook het oorlogsgedeelte voor mij past het allemaal in het plaatje! Dat dit een op waarheid berustend verhaal is maakt het geheel alleen maar boeiender.

Stuk van gezien...Kan mij niet boeien....Zeker twee afleveringen niet....Te mager verhaal...

Was niet zo op de hoogte van die geschiedenis van de Dasslerbroers en de bijhorende wereldmerken.
Dit is echter niet de enige reden waarom ik geboeid ben blijven kijken naar deze miniserie : goede opbouw en stevige vertolkingen door toch wel enkele namen uit de Duitse filmwereld.
Ook de houding van deze zakenwereld tov van sportvedettes en vice versa was een interessant gegeven en de weergave van de sportevenementen uit het verleden zat wel gepast in het verhaal vervat.
Een goed puntje ook voor de make-up.

avatar van Flat Eric
Ik vind nooit een enveloppe met geld in mijn schoenendozen.

Een must-see voor sneakerfans van Adidas en Puma.
Superstar, Adilette, Stan Smith, Dragon. Wij zijn van kamp Adidas.
Ik had van de ontstaansgeschiedenis van beide merken wel eens wat gehoord maar hoe het nu precies in elkaar stak, dat wist ik niet. Deze serie maakt een hoop duidelijk.
Een interessante geschiedenis. Adi en Rudi. Klein begonnen als familiebedrijfje en met een gezonde ondernemersgeest en de nodige rivaliteit weten ze het ver te schoppen. De sportwereld, commercie, sponsoring, handwerk, loyaliteit, noodgedwongen lidmaatschap Nazi partij, rivaliteit tussen broers en uiteindelijk de hele familie, het droeg allemaal bij aan het creëren van uiteindelijk 2 sterke merken.
Misschien eens een keer afreizen naar Herzogenaurach en de museumshop bezoeken.

Mooie biografie, maar of ik nu meer Adidas of Puma zal kopen in vervolg..? Het leek eenvoudig in de eerste 2/3de van de film.. maar de een is eigenlijk niet beter dan de ander.. maar jah.. geldt da niet voor de meeste A-merken?