Hong Ying Tao (1995)

China
Drama / Oorlog

geregisseerd door Daying Ye
met Ke-Yu Guo, Xiaoling Xu en Vladmill Nizmiroff

In 1940 zijn Chuchu en Luo Xiaoman, 13 en 12 jaar oud, twee Chinese scholieren aan de internationale school in Moskou. Ze passen zich goed aan en leren Russisch. Wanneer de klas een schoolreisje in de zomer maakt, vallen de Nazi's aan. Het zomerkamp wordt door de Duitsers aangevallen en de lerares wordt vermoord. Ondertussen neemt de in Moskou achtergebleven Luo een baantje als condoléance-bezorger.

Te weinig samenhangende verzameling scènes over wrede en vernederende ervaringen van tieners in Rusland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoewel geïnspireerd door ware gebeurtenissen in menig opzicht een rare en nare film. Ik vond het nogal rommelig en wellicht daardoor deed deze film mij niet zoveel. Het trieste lot van het Chinese meisje Chuchu verdient volgens mij een betere aanpak.