Complicit (2013)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Niall MacCormick
met David Oyelowo, Arsher Ali en Rupert Procter

Edward is een medewerker bij MI5. Ondanks het gebrek aan afdoende bewijs probeert hij wanhopig een gruwelijke aanslag te verijdelen. Wanneer hij eindelijk oog in oog komt te staan met de Britse terreurverdachte Waleed, worstelt hij met zijn eigen geweten en morele code. Als Edward er van overtuigd is dat Waleed een aanslag beraamt, besluit hij de regels naast zich neer te leggen en een onherroepelijke beslissing te nemen.

avatar van jarno1975
Sterke film over een MI5 medewerker die al enkele jaren onderzoek doet naar de terreurverdachte Walleed. Hij is er van overtuigt dat er binnenkort een terreuraanslag wordt gepleegd in Londen. Ondanks de vele aanwijzingen kan hij echter geen hard bewijs vinden waarna hij besluit op eigen houtje, en buiten het boekje om, actie te ondernemen.
Sterke rol van David Oyelowo, die al eerder een rol speelde in o.a. The Butler (2013). Film komt wat traag op gang maar is vervolgens spannend tot het einde.