André Hazes, Zij Gelooft in Mij (1999)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door John Appel
met André Hazes, Dreetje Hazes en Rachel Hazes

André Hazes was een van de meest populaire vertolkers van het Nederlandstalige levenslied. Cineast John Appel volgde voor deze film de Amsterdamse zanger op de voet. Hij was bij optredens, ging met zijn hoofdpersoon terug naar zijn woning in Amsterdam en observeerde Hazes met zijn vrouw en twee kinderen in zijn huidige woning aan het water. Ook zien we de zanger aan het werk en in overleg met zijn zaakwaarnemers. André Hazes - Zij Gelooft in Mij schetst een beeld van een man met een zwaar en vaak ook eenzaam bestaan.

Rachel Hases & Fam zijn erg lachwekkend. Verder aardige documentaire, waarin helaas niet ingegaan wordt over ''De waarheid over Dré'', zoals Rachel het later zo mooi noemde

avatar van bob de niro
Die schoonmoeder steelt hier de show hoor hahaha!
Grappige documentaire,ook voor de niet hazes fans!
3***

avatar van rep_robert
Als Hazes fan moet je deze film natuurlijk een keer gezien hebben.
Het is allemaal erg indrukwekkend en Hazes is als mens erg indrukwekkend neergezet. Een erg onzekere man die erg emotioneel kan zijn.
Prachtig!!
Had alleen het idee dat er niet echt een kern in het verhaal zat, er zat geen duidelijke lijn in het verhaal waardoor je het idee had dat de hele documentaire nergens naar toe ging.

avatar van niethie
De muziek blijf ik afschuwelijk vinden, zal dan ook nooit fan van hem worden, maar deze docu heefft me wel sympathie doen opbrengen voor Hazes. Had altijd het clichebeeld kettingrokende zuiplap, wat hij natuurlijk ook wel was maar er steekt veel meer achter. Ik zag een hele emotionele, gestreste, faalangstige en bovendien eenzame man met een pijnlijk verleden en een levenstijl die hem langzaam kapot maakte. Bovendien leek hij ook echt te menen wat hij zong, iets wat je van de meeste smartlappen, die met de instelling ''we makuh er wel een feessie van daar heb je geen talent voor nodig'' het podium opstappen, niet zeggen. Naast dat alles vond ik er eigenlijk niet zo heel veel aan eigenlijk, naast dat mooie stuk in Spanje, wat aardige optredens en een paar onbedoeld grappige typejes *uhum* zijn schoonouders *uhum* vond ik het allemaal maar wat saai/fragmatisch, maar goed dat was het leven van deze volgens vele legendarische volkzanger dan ook, leeg en uitzichtloos.

3 sterren

speranza
Dit is een mooie documentaire. Je krijgt te zien hoe zenuwachtig hij was voor zijn concerten en hoe gespannen de relatie met zijn vrouw was. Je ziet hem als een breekbaar man.

vandaag gekocht bij bart smit , 5 dvds voor 5 euro

avatar van Crook
speranza schreef:

Waarom maar 1.5 ster dan?

avatar van Crook
Prachtig. Andre is een baas.

avatar van Trouble's
Tot op de dag van vandaag begrijp ik écht al die lof niet!

Het is een hele mooie docu. omdat hij zo echt/rauw is, maar al die lof voor Hazes zoals hij hier in geportretteerd is (en ik neem aan ook was) begrijp ik helemaal niet!!
Wat een kaal, eenzaam, sneu, arm leven... Deprimerend!!

Voorbeeld,
Hoe hij eenzaam en alleen in de kroeg-achtige-kamer zit en zijn kinderen geïrriteerd zijn "kroeg"uit, terug naar hun moeder stuurt....
Al gehele emotionele armoe en aan de andere kant zo emotioneel staan te zingen, geen wonder dat die man zwaar aan de drank was.
En dan heb ik het nog niet eens over zijn vrouw die door haar ouders als meisje al naar hem toe gepusht werd en alles maar goed moet vinden, zelfs als hij haar slaat, omdat "arme André onder druk staat" (lees, haar ouders "gewoon" willen dat hun dochter met de grote André getrouwd is)

Ik weet dat half Nederland boos zou worden om dit commentaar, maar ik snap al dat gedweep voor André Hazes als persoon helemaal niet!
Wat mij betreft is was deze docu dus heel goed omdat het er in slaagt om iemand die zo op de emoties zit met de muziek, zo emotie-arm en eenzaam te portretteerden!!

avatar van hjcool
Tegengevallen, met dit gemiddelde cijfer op moviemeter had ik wat beters verwacht!, vindt het ook vrij sneu allemaal, veel drama en overdrevenheid, ik stel mij de vraag; 'wat is mij bijgebleven van deze film?' en dan kom ik uit op drank, sigaretten en een man die zijn emoties en stress moeilijk de baas kan. Heb hem met moeite uitgekeken en wat ik al eerder hier las is dat er idd geen duidelijk lijn in zat waar de film nou heen gaat.

avatar van dennis013
Ik vind het ijzersterke docu. Het geeft een schitterend beeld van Hazes. Nooit hadden we anders zo dicht bij deze icoon van het nederlandse lied kunnen komen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Boeiende, maar ook wat rommelige docu over Andre Hazes, wiens muziek ik altijd erg graag hoor. Zij gelooft in mij, De Vlieger, Kleine Jongen etc...schitterende nummers. Jammer dat Andre overleden is, voor mij is hij de grote man van het Nederlandse levenslied. Maar dit terzijde allemaal, terug naar de docu.

Als docu had het wel beter gekund. Je krijgt van alles wat te zien, maar ik miste een beetje een lijn. Dan zit je weer bij de familie Hazes aan tafel, dan hoor je Andre repeteren, dan treedt hij op en dan heeft ie weer ruzie met zijn vrouw. Maar je kan ieder geval niet ontkennen dat hij een autenthieke man was. Zijn kreet ''Kuthoer!'' bij een aanrijding met een vrouw, haha. Je ziet hem ook de hele film door met bier. Het past gewoon bij hem. Verder kent de film een hoop tragische momenten, zoals in Benidorm. Best aardig om te zien. Maar wat ik in het begin al zei, de film is vrij rommelig en springt van de hak op de tak. Had beter gekund. Toch is het een vrij boeiend geheel geworden.

avatar van lucdecoster
Rommelig of niet, ik vond het een geweldige, fantastische en emotionele documentaire. Ik denk de beste Nederlandstalige schlagerzanger.

avatar van 606
Indrukwekkend, zoals hij was zag je hem hier. Jammer dat niemand eens tegen Andre zei hoeveel hij eigenlijk dronk, je zag hem achteruit gaan helaas. Wel was het geloof ik een lieve zorgzame man die enorm veel van zijn gezin hield.

3,5 ster

Clapboy
Blijf toch een zwak houden voor deze man met al zijn emotie. 3.5 ster.

avatar van mikey
rep_robert schreef:
Lang geleden dat ik deze zag.. maar in mijn herinnering was dit een heel bijzonder verhaal over een man die het concert van zijn leven moest geven voor 100000 man (rotterdam toch) en daardoor niet meer te genieten was (en dan ben ik nog mild). En dan flikt hij het toch. Ik vind dit een once in a lifetime story.

avatar van TomPSV
Geweldige documentaire. Een heel mooi kijkje in het leven van Hazes. Zeer emotionele man die ook nog eens super gestrest was voor zijn optredens. Zaten ook wel de nodige pijnlijke momenten in, zoals zijn optreden in Spanje en zijn ruzie met zijn vrouw. Gelukkig ook genoeg mooie optredens en momenten. Ik hou totaal niet van Nederlandse muziek, maar zijn liedjes kan ik toch wel erg waarderen.

Een unieke man. Dat is het zeker. Erg van genoten. 4*

Clapboy
HAZES!!!! Dit is nou een stukje echte nederlandse cultuur.

avatar van de grunt
En dan even de grootste Nederlandse songs ever schrijven met een rijmwoordenboekje. Niet te bevatten.
Icoon.

avatar van Malibu Stacy
Ik ben geen Hazes fan, maar waardeer zijn nummers wel. Ik vond de docu een aangename verrassing, Hazes is heel menselijk, erg zenuwachtig en emotioneel. Ook Rachel kwam wel sympathiek over vond ik, ik denk dat zij een mindere golddigger is dan dat de bladen willen doen geloven.Ze was gewoon met haar grote idool getrouwd, maar of dat voor beiden een gelukkig huwelijk was uiteindelijk, denk ik niet. Zoals iemand hierboven al schrijft je voelt de emotionle armoede van het scherm afspatten.

avatar van Capablanca
Door deze docu is mijn respect voor deze volkszanger aanzienlijk toegenomen.