The Painted Desert (1931)

Western

geregisseerd door Howard Higgin
met William Boyd, William Farnum en Helen Twelvetrees

Farnum en MacDonald, vrienden door dik en dun, vinden op een dag in de woestijn een baby waarvan de ouders bij een overval om het leven zijn gekomen. Ze maken ruzie over de adoptie van het kind, en uiteindelijk neemt Farnum het mee. Vanaf dat moment zijn ze aartsvijanden.

Een zeer langzame western met veel dialoog en nauwelijks actie. Toch wel een interessant en goed gebracht verhaal.
Een vroege geluidsfilm en dat is aan het brengen van de dialogen te horen (lekker langzaam, zoals de reclame over een toetje ooit ging)). De weinige actie vindt ook nog eens grotendeels buiten beeld plaats.
Een bijrol van Clark Gable en zijn eerste grote rol waar hij ook de credits voor krijgt.
Leuk om eens te zien en helemaal niet onaardig, al zal het bij één keer kijken blijven.

avatar van madmax1
Deze met William-Boyd had ik graag gehaald.
Heb nu een totaal andere binnen , presies de zelfde titel, en in de hoofdrol George óBrien.
Het verhaal is wel anders, de duur van deze film is 1 uur , en is ook niet onaardig.

avatar van Dogie_Hogan
De complete film: Youtube.

avatar van mrklm
Vroege geluidswestern leidt onder de trage, statische regie van Howard Higgin, die duidelijk nog moet wennen aan het vernieuwde medium. Het verhaal over een bloedvete die ontstaat wanneer twee mannen een baby vinden die de enige overlevende is van een overval (ze willen het jongetje allebei voor zich opeisen) berust op een wat bizar basisgegeven, maar profiteert van een interessante cast. Het is Clark Gables eerste rol in een geluidsfilm en het is één van de weinige nog circulerende films van Helen Twelvetrees - één van de grootste beloften begin jaren '30, die Hollywood aan het eind van het decennium de rug toekeerde wegens een gebrek aan goede rollen. Hoofdrolspeler William Boyd zou enkele jaren later bovendien wereldfaam vergaren als de legendarische cowboy Hopalong Cassidy. Deze western is dan ook vooral aan te raden voor fans of liefhebbers van de acteurs, maar ook dan is het niet meer dan een gedateerd curiosum.