Boy Ecury (2003)

Nederland

geregisseerd door Frans Weisz
met Johnny de Mol, Felix de Rooy en Servé Hermans

Boy Ecury wordt in 1922 geboren op Aruba. Op de Brabantse kostschool, waar hij door zijn vader naartoe is gestuurd, krijgt Boy het als enige zwarte jongen zwaar te verduren. Hij groeit uit tot een eigenzinnige jongen met een sterk verlangen naar rechtvaardigheid. Dan breekt de oorlog uit. Boy's verzet tegen het onrecht om hem heen groeit. Aanvankelijk pest hij de Duitsers op vrij onschuldige wijze. Langzaam maar zeker wordt zijn verzet echter serieuzer. Welbewust voegt hij zich bij de Knokploegen, die het zwaarste sabotagewerk voor hun rekening nemen. Hij raakt betrokken bij een liquidatie, waarna de hele ploeg wordt opgepakt. Boy wil zijn verzet tot het einde toe volhouden en ontkent zijn sabotage-activiteiten niet.

FisherKing
Bijna gemist, toch maar even kijken

FisherKing
Haat je Frans Weisz of zo Jos ?

Met vlagen wel aardig, maar het geheel kon me niet heel erg boeien. 2,5*

neo (crew)
redelijk indrukwekkende film met goed acteerwerk van de cast en zeer mooi gefilmd. en natuurlijk mooie muziek van merkies, die toch vaak wel snel te herkennen is. 3.5 sterren

Is of wordt deze film ooit op VHS/DVD uitgebracht?

kappeuter (moderator)
Het is een telefilm, dus die worden doorgaans niet op video.dvd uitgebracht, tenzij ze ook een biosrelease hebben gehad, zoals Familie en AmnesiA.

hopen dat ie dan een keer in de bioscoop komt . Of dat hij nog eens op tv komt.

kappeuter schreef:

AmnesiA is nooit een telefilm geweest, Kapp, altijd voor de bios gemaakt. Cloaca en Familie waren in eerste instantie wel bedoeld als telefilm. En 15.35 spoor 1.

Quido schreef:
hopen (...) dat hij nog eens op tc komt.

Natuurlijk, de film is splinternieuw, die komt in het komende seizoen op de buis. Net als De Ordening.

Boy Ecury

TIJDENS HET MOONDANCE INTERNATIONAL FILM FESTIVAL 2004
“The American Cannes”
MEI 27, 28, 29, 30 - BOULDER, COLORADO USA

--------------------

Hebben die mensen daar dezelfde film gezien die hier werd vertoond? Dit was lachwekkend slecht.

avatar van moviefreak#1
En wederom wint een nederlandse film een prijs !
Ik heb nu toch echt het idee dat buitenlanders de Nederlandsche films liever zien als de Nederlandsche mensch.

Boy Ecury wint Best Foreign Film in Eilat.

Boy Ecury heeft de First Jury-Prize Best Foreign Film gewonnen tijdens het Eilat International Film Festival. (6-9 april 2005). De film geschreven door Arthur Japin, geregisseerd door Frans Weisz en geproduceerd door Memphis Film & Television (Sherman De Jesus/Cécile van Eijk) won eerder de FIPA D’OR De La Meilleure Musique Originale tijdens het International Festival of Audiovisuals Programmes (FIPA) in Biarritz en tijdens Moondance International Film Festival (VS) de Columbine Award Best Feature Film.
Tijdens het Nederlands Film Festival 2003 won de film een Gouden Kalf voor de Beste Muziek, gecomponeerd door Fons Merkies.

In 1947 komt Dundun Ecury (59), een vooraanstaande Arubaanse zakenman, naar het naoorlogse Nederland om het
stoffelijk overschot te zoeken van zijn zoon Boy, die in 1944 is gefusilleerd. In zijn speurtocht biedt slechts één feit hem houvast: dat Boy met een glimlach op de lippen stierf.

Bron: Office Holland Film / Oene Kummer Nieuwsbrief

Vanavond op Nederland 2 om 20.40 uur!

neo (crew)
Inderdaad Met een score van componist Fons Merkies, die ervoor zowel een Gouden Kalf als Gouden Fipa won!

Muziek is prachtig ja.

Maar ik vind de film, vooral in het midden, behoorlijk ontsporen. En als ik dan die kleurenprojector in dat bejaardenhuis zie, ai. 't is ook allemaal té bedacht.

Jammer 2*

Dustyfan
Inderdaad jammer dat de film halverwege wat verzandde en wat klungelig overkwam. Daarvoor en aan het eind was het erg sterk en vond ik vooral de overgangen tussen de scenes erg mooi.
Toch nog 3,5*

FisherKing schreef:
Muziek is prachtig ja.

Lezen dan maar

Goede muziek en apart gefilmd. Uitgangspunt is interessant, maar Weisz heeft er niet alles uit weten te halen. Echt betrokken voelde ik me niet. Wat me erg aansprak waren de mooie beelden en de sfeer die de film uitstraalde. Kan er wel inkomen dat het soms wat té bedacht overkomt, maar mij stoorde het niet, in tegenstelling tot in sommige andere films.

neo (crew)
Vond de film ook vanuit de karakter ontwikkeling goed werken met de afronding met het oogcontact tussen de Rooy en de Mol met de knik.

FisherKing
Pardon ? echt ? Ik was met die kleurenprojector de draad kwijt. Alle acties daarna hadden weinig zin meer.
Er ontbreekt enthousiasme, diepgang, emotionele verbondenheid.

neo (crew)
Je zit nu op details te wijzen die inwezen niks af doen aan het over het geheel geziene drama fk Tenzij je het drama ook niet goed vond.

FisherKing
nee klopt vind de scriptschrijver klote.

neo (crew)
Dat eerste of dat tweede?

FisherKing
Het drama sucks. De werkelijkheid, want het is een waargebeurd verhaal, is soms moeilijk in filmisch drama over te zetten.