Masques (1987)

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Claude Chabrol
met Philippe Noiret, Robin Renucci en Bernadette Lafont

Roland Wolf (Renucci) wil een boek schrijven over de beroemde quiz-presentator Christian Legagneur (Noiret). Legagneur wil wel meewerken en nodigt Wolf uit in zijn landhuis zodat hij lange interviews kan geven. Helaas wil het niet echt vlotten met de Legagneur's openbaringen en ontdekt Wolf dat er vreemde zaken aan de hand zijn in het huis.

avatar van Richard1189
Een film waarin de acteurskwaliteiten van Noiret goed tot uiting konden komen. Wat speelt hij moeiteloos een supergladde quizmaster, een charmante gastheer en ook een persoon met donkere gedachten die het daglicht niet kunnen zien. De verhouding met zijn kijkerspubliek vind ik hilarisch met als klap op de vuurpijl zijn slottekst voor de tv-camera. Ik dacht meteen aan een QM van vroeger, ene Fred Oster, die ik altijd verdacht van deze zelfde attitude. Deze film heeft daarmee een satirisch element. Het mysterie kon me minder boeien; wel aansprekend zijn de volkomen outdated decors in de tv-studio.

avatar van wendyvortex
Ik vond het een briljante Hitchcock-achtige film, maar ik had associaties met Henny Huisman als de quiz-presentator.

avatar van wendyvortex
In de herziening.
Een soort zwarte satire op aalgladde presentatoren die thuis natuurlijk de nodige "lijken" in de kast hebben en zich van een heel andere kant laten zien.
Thriller-elementen zijn zoals gebruikelijk bij Chabrol voornamelijk wat op de achtergrond aanwezig.
Met Franse klasse-acteur Philippe Noiret die deze keer voornamelijk associaties opriep met Ted de Braak

Eén van de betere Chabrols, als ge 't me vraagt.
Inderdaad een Hitchcock-scenario. Goed en behoorlijk uitgewerkt, deze keer.
Chabrol kan hier rekenen op een weer meesterlijke Philippe Noiret, één van de grootste Franse acteurs.
De TV-zangwedstrijden (Prachtige openingsscène van de film en indrukwekkend slot) verwijzen naar het zondagnamiddag succesprogramma gedurende jaren op TF 1, "L'Ecole des Fans" gepresenteerd door Jacques Martin.

avatar van frolunda
Geweldige rol van Noiret,maar goed da's niks nieuws.