Crime Spree (2003)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Brad Mirman
met Gérard Depardieu, Harvey Keitel en Johnny Hallyday

Daniel Foray is de leider van een bende inbrekers. Hij droomt ervan eens een grote slag te slaan. Als zijn baas Bastaldi hem vertelt dat zij in Chicago bij een duur huis juwelen gaan stelen, lijkt dat een eenvoudig klusje. Om alles gladjes te laten verlopen, worden ze geholpen door een Franse dief. Zodra ze in Chicago aankomen, loopt echter alles mis. Ze krijgen ruzie met een zwarte bende, stelen de auto van een gangster en breken in bij het verkeerde huis. Te laat komen ze erachter dat ze het huis van Zammeti, hoofd van de plaatselijke Maffia, aan het leegroven zijn. Bovendien wordt het huis in de gaten gehouden door de FBI. Wanhopig proberen de dievenvrienden uit handen te blijven van de Maffia, de FBI en de totale politiemacht van Chicago.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Nou ik vond het niet veel deze film. Beetje rommelig geheel dat niet weet te kiezen tussen komedie of serieus misdaaddrama. Het resultaat is dat het geen van beide is en dat het toch wel succesvolle genre misdaadkomedie al een aantal maal veel en veel beter gedaan is (Snatch, Pulp Fiction). Lachen deed ik bijna nergens en het drama was weer zo idioot dat het weer bijna wel om te lachen was.
Teleurstelende film met Keitel en Depardieu notabene. Geen idee wat beidde heren in deze film deden, volgens mij hadden ze zelf daar trouwens ook nauwelijks benul van. 2*

Te flauw en niet spitsvondig genoeg.
Ze hebben wat komische acteurs bij elkaar gezet, maar de chemie tussen de heren is er niet of nauwelijks.
Het is nog wel enigzins vermakelijk en er zitten wel wat melige scenes in, maar ik zal de film gauw weer vergeten.
Inderdaad wat Madecineman al zegt, in hetzelfde genre, maar ver verwijderd van het niveau van Tarantino en Ritchie.

avatar van El  Loco
It was supposed to be an easy job

Gisteren had ik nog wel zin in iets lekker ontspannend en Crime Spree leek daar wel aan te
voldoen. Lekker vlot verhaaltje met een best aangename cast, meer moet dat voor mij niet zijn om een leuke filmavond te hebben.

Crime Spree is uiteindelijk gewoon een vermakelijke film geworden. Ik ben sowieso wel te vinden voor films waar een stel boeven een overval plannen, maar alles faliekant in het honderd loopt. Bij de overval in de openingsscène werd het al snel duidelijk dat we met niet al te snuggere boeven te maken hadden, maar rampzalig wordt het pas wanneer ze een klus krijgen in Chicago. Crime Spree deed me ook vaak aan films à la Snatch en Pulp Fiction van Richie en Tarantino denken. Natuurlijk wordt dat niveau hier niet gehaald, maar is dat erg? Absoluut niet, want de film steekt beter dan verwacht erg goed in elkaar. Jammer genoeg vond ik het qua humor eerder flauw en zijn er maar enkele momenten die echt grappig waren zoals Raymond, de chauffeur die met zijn lowrider komt afrijden en natuurlijk de heerlijke scène met Zammeti en zijn compagnon “Papa Joey” . Het einde is echt geweldig met de geldkoffer en het doek van Van Gogh. Echt typisch iets voor achterlijke boeven zoals zij wel waren.

Ik begin Gérard Depardieu meer en meer te waarderen. Toegegeven, vroeger kende ik hem alleen als Obelix uit Asterix en Obelix, maar ondertussen ben ik hem in meerdere films tegen gekomen. Tegen mijn verwachtingen in was het niet Depardieu die de show stal, maar wel zijn tegenspeler Harvey Keitel. Normaal gezien ben ik niet zo'n grote fan van Keitel, alleen zijn rollen in Reservoir Dogs en Cop Land vond ik meer dan de moeite waard, maar van mijn part mag deze Crime Spree aan dat lijstje worden toegevoegd. Hier zet hij zijn rol van maffiabaas met verve neer en soms deed hij me denken aan Don Vito Corleone uit The Godfather. Sommige andere rollen vond ik echt overbodig zoals Marcel, gespeeld door Johnny Hallyday. Op zich heb je met Zero al een goede badass en een tweede van dat soort is te veel van het goede. Stéphane Freiss die Julien speelt stond er dan weer de hele tijd voor Piet Snot bij. Soms had ik echt het gevoel dat er gewoon te veel volk mee deed dan echt noodzakelijk was.

Crime Spree heeft best wel een leuk plot, maar qua humor mocht het voor mij nog iets meer en beter. Het acteerwerk is verre van slecht, maar buiten Keitel niemand op echt hoog niveau.

Niet bepaald innovatief, een vreselijk script, te hoogdravende dialogen, onhandige situaties, een vergezocht plot, maar toch aansprekend, deze misdaadkomedie (met zwarte, echter ook kinderachtige humor), die op ingeslagen wegen voortborduurt. De rol van profiteur lijkt speciaal voor Gérard Depardieu geschreven: hij speelt zoals we gewend zijn: geweldig onhandig en met overtuiging.

avatar van sinterklaas
Verrassend leuke misdaad/komedie. Dat dit, ondanks de hilarische momenten, goede opbouw en een verzameling aan topacteurs toch nog een vergeten direct to video is geworden in NL. Dit is gewoon een rijkelijk gevulde misdaadfilm met een knipoog naar andere misdaadfilms. De hoeveelheden acteurs zijn ook fantastisch, met Gerard Depardieu onderandere en de oud Franse zanger Johnny Hallyday die 6 jaar later ook nog in China mee mocht spelen in een film van Johnny To, althans, daar ken ik hem nog van. Ook hierin doet hij het weer voltreffelijk als een quasi medogenloze Franse ganglid, maar ondertussen niet veel verstand heeft. Dat geld ook voor de rest van het clubje. Wat een dom en lomp volk is dat zeg En die willen in Chicago dus de grote kraak doen, na een mislukte kraak in Parijs (het zal niet zo zijn. ) En ja, ze breken dus per ongeluk weer in in het verkeerde huis, bij een meedogenloze cynistische maffiabaas Zametti. Schitterend neergezet door Harvey Keitel. En ja, dan worden de problemen pas echt groot.

En zo mogen we weer eens genieten van de absurde Ritchie achtige humor, hier en daar een paar fraai geschoten actiescenes en een hoop lompheid en ergenis van die Franse gang... of valt het uiteindelijk toch nog wel mee?

Ik heb genoten. Dit soort tussendoortjes mogen ze wel vaker maken.

avatar van Left4Dead
Gérard Depardieu, Harvey Keitel, Abe Vigoda en Johnny Hallyday, geweldige cast! Maar de humor pakte mij niet, het was te voorspelbaar en niet geheel origineel te noemen. Klassiekers als The Usual Suspects, de betere misdaadkomedies van Guy Ritchie, Fargo en noem ze maar op hebben als kapstok gediend voor inspiratie van het verhaaltje. Echter komt het nooit in de buurt qua kwaliteit.

Op zich is dat best wel gek te noemen aangezien er ook weinig tot niets echt fout gaat. Nee alles verloopt wel prima, het prentje kijkt ook nog wel lekker vlot weg. Het script loopt, het acteerwerk is goed en de regie kan er mee door (niet altijd even sterk, maar ook een paar goede shots). Nee het is de humor die me maar niet kon pakken, te bekende en eigenlijk te flauw voor mijn doen. Je ziet ook het verschil duidelijk in kwaliteit acteerwerk, ook jammer.

Een olijke film, was het iets volwassener aangepakt dan had het wel een klapper kunnen zijn.
3** een 6,5/10