Touched by Auschwitz (2015)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Laurence Rees
met Yael Bier, Tadeusz Smreczynski en Halina Birnbaum

Auschwitz. Meer dan een miljoen onschuldige mensen werden er vergast, uitgehongerd of op een andere brute wijze vermoord. Slechts een enkeling kan navertellen hoe ontzettend verschrikkelijk het kamp is geweest. In deze documentaire delen enkele slachtoffers hun levensverhaal. Zij laten zien hoe moeilijk het was om na de oorlog een normaal bestaan op te bouwen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ben altijd erg geïnteresseerd in WO II verhalen en helemaal toen ik op de naam van regisseur Laurence Rees klikte en zag dat hij ook heeft gewerkt aan 2 van de beste WO II docu's ooit ( The Nazis: A Warning from History (1997) + Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution' (2005) wilde ik meer van zijn werk zien.

Jammer genoeg wist Touched by Auschwitz me niet echt te overtuigen. Ik had gehoopt op meer informatie over hoe zij het in dat kamp hadden ervaren. Hun levensverhalen na de oorlog vind ik niet zo interessant. Op fijn om te zien dat de meeste slachtoffers nog wel een fijn leven hebben gehad, maar dat had van mij niet perse in een documentaire gehoeven. Misschien had ik me wat beter in moeten lezen vooraf, dat kan natuurlijk ook.

avatar van Phantasm
Ik had hier ook wel wat meer van verwacht en het kon mij ook niet echt overtuigen.