Haloa - Praznik Kurvi (1988)

Alternatieve titel: Aloa: Festivity of the Whores

1 stem

Joegoslavië

geregisseerd door Lordan Zafranovic
met Neda Arneric, Stevo Zigon en Ranko Zidaric

Een archeologie-professor uit Duitsland is met zijn jongere vrouw op vakantie op het eiland Hvar in Kroatië. Ze logeren in een pension dat geleid wordt door een vrouw met haar zoon. Al snel ontstaat er een lichamelijke aantrekkingskracht tussen de jonge vrouw en de zoon van de pensionhoudster. Het duurt niet lang of de twee krijgen een verhouding, hetgeen leidt tot een gespannen situatie tussen de oudere man, de vrouw en de jonge man. Maar er is nog een heel andere reden waarom het echtpaar naar Hvar is gekomen: een duister geheim uit het verleden.

Film uit het Kroatische gedeelte van het toen nog bestaande Joegoslavië. Met de mooie Neda Arneric op het al even fraaie eiland Hvar. Een driehoeksverhouding waarvan de lucht is bezwangerd met onheil. Tijdens hun vakantie bedriegt de mooie Maira haar man met de jonge zoon van de eigenares van het pension waar ze verblijven. Ze doen nauwelijk moeite om deze relatie voor de twee oudere mensen te verbergen. Dat levert natuurlijk een gespannen situatie op tussen de man en de vrouw. Niet over het overspel, dat schijnt vaker te gebeuren, maar over iets anders. Wat dat dan precies is, blijkt pas aan het einde van de film.

In zoverre is het dus wel een intrigerend verhaal. Je weet dat dit rampzalig gaat eindigen. En de parabel van de man over de Griekse godin Hecate belooft ook weinig goeds. En dan loopt er ook nog voortdurend een grote zwarte hond door het beeld. Met gemene ogen en tanden. Volgens de Griekse mythologie de verpersoonlijking van Hecate. Er staat dus wat te gebeuren. Maar het duurt wel erg lang eer zich dat ontvouwt. En de psychologische strijd die aan de gang is tussen de man, de vrouw en haar minnaar wordt ook wel erg uitgesponnen.

Op het einde moeten dan alle puzzelstukjes samenkomen. Of dat gebeurt is de vraag. Bij mij bleven er wel wat vragen over. Het slot is gruwelijk en weinig subtiel. Zal ook wel horen bij een Griekse tragedie. Maar was het nu de bedoeling van Lordan Zafranovic om een Griekse tragedie te maken, of een verhaal over mensen. Volgens mij neemt de vorm het hier over van de inhoud, en dat maakt een film nooit sterker. O ja, vreemde titel, letterlijk vertaald: 'Vakantie hoeren' of Festivity of the Whores. Zal wel heel diepzinnig zijn bedoeld.