Partisan (2015)

Australië
Drama / Thriller

geregisseerd door Ariel Kleiman
met Vincent Cassel, Jeremy Chabriel en Florence Mezzara

De charismatische Gregori slentert de kraamafdeling van een ziekenhuis binnen en versiert Susanna, die net moeder is geworden. 11 jaar later wonen zij en haar zoon Alexander in de gesloten gemeenschap van Gregori waar kwetsbare vrouwen en hun kroost worden beschermd tegen de buitenwereld. Alexander is Gregori's oogappel, de oudste zoon en een goede werknemer in het huishouden, waar kinderen worden opgeleid om gevaarlijke boodschappen te doen om te voorzien in de groep.

avatar van Nixon17
Ik kreeg er een beetje een misselijk gevoel van wat een rare en nare film is dit. Na 45min uitgezet ik wist echt niet waar ik naar aan het kijken was. Als ik in een film bijna 10min naar karaoke zingende kinderen moet kijken met totaal geen informatie gefilmd als een soort homevideo dan ben je mij kwijt. Ik ga hem toch beoordelen ondanks dat ik hem niet helemaal heb gezien. Als ik van een film zo'n naar gevoel krijg dan verdient het gewoon een 1* ook al heb ik hem niet afgekeken.

avatar van Useless
Er zit in de hele film een nare, onderhuidse dreiging die een enorme onbehaaglijkheid veroorzaakt bij de kijker. Dat komt onder andere door Vincent Cassel, die zijn wankelend imperium en trillende emoties van woede en list nauwelijks lijkt te kunnen wegstoppen. Het gebruik van kinderen in enkele bizarre situaties en hun omgang met volwassenen is bevreemdend. Geluk staat op elk moment op ontploffen en het helpt ook niet dat Alexander (Jeremy Chabriel) met een helblauwe koelevissenblik voortdurend in de camera staart als Fassbender Junior. Mooi dat er uiteindelijk weinig wordt uitgelegd en heel sterk qua sound design, vooral de openingsscène die overgaat in noise en de karaokescène met een faux eighties nummer ingezongen door Robyn.

avatar van karilem
Het viel tegen eigenlijk.. een beetje traag vond ik. Dit in ieder geval geen thriller, meer een drama.

avatar van Superkuuk
Wat Is dit slecht zeg.....de eerste lange film van deze director en hopelijk ook zijn laatste..kansloos

Matige film over een man die een commune leidt met een aantal vrouwen en hun kinderen. Het duurt even voordat de film goed op gang komt, voornamelijk omdat er helemaal geen achtergronden worden geschetst. De verschuivende verhouding tussen één van de jongens en de man maakt het geheel nog enigszins boeiend.