Hördur - Zwischen den Welten (2015)

Alternatieve titels: Hördur - Tussen Twee Werelden | Tussen Twee Werelden

Duitsland

geregisseerd door Ekrem Ergün
met Almila Bagriacik, Felicitas Woll en Hilmi Sözer

Aylin is woedend en wanhopig. Op school wordt ze gepest door haar klasgenoten en thuis moet ze zorgen voor haar broertje, omdat vader altijd aan het werk is. Wanneer het pesten toeneemt, slaat Aylin letterlijk terug, waardoor ze als straf prompt een taakstraf van verschillende uren krijgt op een boerderij. Hoewel ze zich eerst verloren voelt op de boerderij, voelt zij zich snel aangetrokken tot een paard.

Tussen twee werelden is een prachtige,krachtige Duitse jeugdfilm. Aylin is een Duits -Turks meisje dat met veel dingen worstelt. Ze moet het huishouden doen en voor haar broertje zorgen sinds de dood van hun moeder omdat haar vader lange dagen maakt als dagloner in de bouw. Op school kan ze moeilijk meekomen ondanks dat ze niet dom is. Dit komt deels door de zorg voor haar broertje en omdat haar verbitterde, conservatieve vader wil dat ze vooral Turks is en daarmee bij haar iedere vorm van een eigen idee voor een toekomstbeeld heeft ontnomen. Ze wordt ook gepest op school door medeleerlingen omdat ze stil en teruggetrokken is. Op een dag barst de bom en slaat ze haar grootste kwelgeest het ziekenhuis in. Aylin moet een taakstraf uitvoeren op de manege van Iris Radtke. Iris is ook een gekwelde ziel en daarom niet erg vriendelijk tegen Aylin. Maar als Aylin een band ontwikkelt met de IJslandse hengst Hordur verandert alles. Aylin blijkt namelijk een talentvol ruiter en daarmee krijgt ze ook weer toekomstperspectief en Iris ook. Het verhaal brengt mooi de moeilijkheden van kind dat tussen twee culturen gevangen zit weer maar ook hoe belangrijk het is voor iemand om toekomstperspectief te hebben omdat je anders stil valt en tegelijk ook het belang van iemand stimuleren. Een geslaagde film die geschikt is voor kinderen en volwassenen.