Bei Tou Zou De Na Wu Nian (2013)

Alternatieve titels: The Stolen Years | 被偷走的那五年

China
Romantiek

geregisseerd door Chun-Chun Wong
met Amber An, Baihe Bai en Hsiao-chuan Chang

He Man verliest na een auto-ongeluk haar herinneringen van de afgelopen vijf jaar. Haar laatste herinneringen waren tijdens haar huwelijksreis toen ze nog stapelverliefd was op haar echtgenoot. Ze ontdekt dat ze inmiddels gescheiden is en dat haar leven volledig verschillend is van vroeger. Ze probeert erachter te komen hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Niet verkeerd.

Een film in twee delen. Het eerste deel is eerder luchtig en opgewekt. Niet dat er compleet geen drama inzit, maar het positieve overheerst overduidelijk. Het tweede deel is een stuk serieuzer en draait eigenlijk richting een andere drama niche. Op zich hou ik daar niet zo geweldig van, maar gezien het concept van de film sluiten beide delen wel goed op elkaar aan.

Het idee dat je 5 jaar van je leven kwijt bent is al eerder gezien, maar gekoppeld aan een stukgelopen relatie levert het toch een boeiend uitgangspunt op. Wat als je na 5 jaar relatieverval (met scheiding erbovenop) je plots weer voelt alsof je net getrouwd bent als koppel?

De ommekeer halverwege (snel verslechterende dementie) komt eerder vanuit het niets, maar geeft de film wel het gewicht dat het eerste deel toch een beetje mist. Ik had denk ik nog iets liever gezien dat het drama vanuit de stukgelopen relatie wat dieper uitgewerkt werd, maar ook deze versie van de film is zeker niet slecht.

Visueel best mooi, acteerwerk naar behoren (met voldoende chemie tussen Chang en Bai) en qua speelduur net lang genoeg. 120 minuten was wellicht iets logischer geweest, maar ben blij dat ze het niet langer gerokken hebben.

Fijn filmpje dus, zag dat Wong's Break Up Club ook op Netflix staat, die pik ik binnenkort ook nog even mee.

Aanvankelijk een leuke romcom met een intrigerende invalshoek. Door de stapeling van ellende —vanuit het niets¬— krijgt de film van lieverlee evenwel het karakter van een melodramatisch tranendal. Ik ben niet vies van sentimentele films, maar dit is naar mijn smaak toch een beetje teveel van het goede. Temeer omdat het laatste kwart van de film zo vloekt met de rest. Pluspunt: de onmiskenbare chemie tussen Baihe Bai en Hsiao-chuan Chang.

avatar van mjk87
Best een aardige film die me op momenten ook greep. Ik moet wel zeggen dat het einde me echt veel te ver over ging. Sowieso vond ik dat hele gedoe niet bij het eerdere deel passen (ook al weet men dit nog behoorlijk in te passen, eerlijk is eerlijk) maar toen ook die verlamming nog kwam was ik er wel klaar mee.
Maar tot die tijd is dit een leuke romcom die enorm bouwt op de twee hoofdrolspelers die sympathiek zijn (zeker van het meisje ga je al snel houden) en een sterke onderlinge chemie hebben. In zo'n film win je al de helft van de punten. Fijn kalm tempo, mooi warm geschoten en het basisidee is ook leuk en wordt behoorlijk uitgewerkt. Jammer alleen dan van dat laatste halfuur, ondanks enkele mooie momenten nog daarin (dat liedje bij het tweede aanzoek is cheesy maar wel oprecht ontroerend). 3,5*.