Amateurs in Space (2016)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Max Kestner
met Peter Madsen en Kristian von Bengtson

Naar huidige maatstaven zou het Amerikaanse ruimtevaartprogramma Apollo zo'n honderd miljard dollar hebben gekost; op het hoogtepunt werkten er circa 400.000 mensen aan mee. De Deense vrienden Peter Madsen en Kristian von Bengtson dromen ervan om voor een fractie van dat bedrag en een minimaal aantal medewerkers een doe-het-zelf raket te bouwen en de eerste amateurvlucht in de ruimte te maken. Aan Madsen de eer om in de voetsporen van Neil Armstrong te treden. De slagingskans is vergelijkbaar met die van een amateurclub om de Champions League te winnen. Met behoorlijk wat technische kennis en een avontuurlijke geest start het tweetal de krankzinnige onderneming.

avatar van Donkerwoud
Na tien minuten weggezet: je wil toch meer weten over de strafzaak eromheen en dat zit er logischerwijs niet in. Ook de toon is wat onkies, omdat het een hoog gehalte heeft van die koddige amateur-astronaut met z'n malle fratsen, terwijl je met de kennis van nu weet wat daar uit is gekomen...