• 8.662.802 stemmen

Alternatieve titels: My Paparotti / 파파로티

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Jong-chan Yun

Met onder meer: Han Suk-kyu, Lee Je-hoon en Cho Jin-woong

IMDb beoordeling: 7,1 (511)

Oorspronkelijke taal: Koreaans

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Paparoti

"Sing out loud a lifetime aria."

Sang-Jin is muziekleraar. Ooit was hij een veelbelovend operazanger in Italië, maar een tumor in zijn keel beëindigde zijn zangcarrière. Zijn leven verandert drastisch wanneer Jang-Ho, een lokale tienergangster, bij hem in de klas lessen komt volgen. Sang-Jin is diep onder de indruk van zijn zangtalent en besluit zich in te zetten voor zijn opleiding. Dan ontstaat er een onverwacht conflict tussen de twee bendes in de stad, die Jang-Ho in een kritieke situatie dwingt.

logo tmdbimage

Sang-jin's Alumnus (onvermeld)

Drunken Man (cameo) (onvermeld)

Delivery Man

avatar van Leviwosc

Leviwosc

Met heel veel plezier heb ik deze film gekeken. De originele Koreaanse titel is: 파파로티 [paparoti] een verwijzing naar de Italiaanse tenor wijlen Luciano Pavarotti. 'Paparoti' is de wijze waarop Koreanen doorgaans de naam van Pavarotti uitspreken.

De film gaat over de relatie tussen een student en een leraar. Het is een bekend maar beproefd concept. De student is een jong bendelid, Lee Jang-Ho. Jang-Ho is een aantrekkelijke jongeman en is hierdoor ook meteen populair op school. Zijn achtergrond dwingt ook ontzag af bij iedereen op school. Het gegeven dat hij meermaals naar school wordt gebracht door medebendeleden die hem luidkeels 'baas' noemen zal hier aan bijdragen. Jang-Ho's muziekleraar, Na Sang-Jin, is niet onder de indruk van Jang-Ho; mede doordat hij eerder een aanvaring heeft gehad met de nieuwe leerling. De reden waarom Jang-Ho naar school gaat wordt niet direct duidelijk, maar later blijkt dat de jongen geweldig kan zingen. Muziekleraar Sang-Jin neemt uiteindelijk Jang-Ho onder zijn vleugels, hij herkent veel van zichzelf in de jongen en wil hem verder helpen. Jang-Ho maakt dit niet gemakkelijk, hij is nog altijd onderdeel van een bende en kan niet zomaar uit de onderwereld stappen. Ook al wil hij niets liever dan een professionele zangcarrière als operazanger nastreven. Mede door de hulp van zijn 'broeder' en muziekleraar Na Sang-Jin kan hij uiteindelijk werken aan het laten uitkomen van zijn droom.

De film probeert hier en daar de film wat komische effecten mee te geven. Bijvoorbeeld in de vorm van een gastheer en gastvrouw van de school die zich bezighouden met de naleving van kledingvoorschriften op het schoolterrein. Deze twee zijn de ene keer relatief grappig, de andere keer irritant of gewoon ronduit gênant. Dit is volgens mij een typische vorm van Oost Aziatische humor. De film heeft een beperkte hoeveelheid aan actie en geweld, in de vorm van een groots gevecht tussen twee rivaliserende bendes. Soms raakt de film op emotioneel vlak, wanneer de groeiende relatie tussen Jang-Ho en Sang-Jin wordt belicht en zij langzaam steeds meer respect voor elkaar ontwikkelen.

Ik zit heel erg te twijfelen tussen 3,5 en 4 sterren. Ik wil eigenlijk, 3,75 ster geven, maar dat is niet mogelijk. Dus ik ga in dezen voor 4 sterren.