Egon Schiele - Exzesse (1981)

Alternatieve titel: Egon Schiele: Excess and Punishment

West-Duitsland / Frankrijk / Oostenrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Herbert Vesely
met Mathieu Carrière, Jane Birkin en Christine Kaufmann

De film is een portret van de Weense schilder Egon Schiele. Schiele, die in 1918 op 28-jarige leeftijd stierf, veroorzaakte nogal wat opschudding met zijn erotische schilderijen en met zijn levenswandel, wat hem herhaaldelijk op gevangenisstraf kwam te staan. De film toont Schiele als een gespleten, in al zijn gedrevenheid toch zeer onzekere man

Bloedeloze verfilming van (delen van) het leven van Egon Schiele. Maar 'Excessen' heb ik niet gezien. Seks, passie, hartstocht ook niet. Mattieu Carrière als obsessieve schilder van naakte vrouwen? Kom nou! Je ziet hem geen enkele keer met verf in de weer. Zeker bang dat hij vieze vingers kreeg. Jane Birkin is een schim als de verleidelijke Wally, de muze van Egon Schiele. Twee miscasts in een film waar kennelijk weinig budget voor was, want aan de locaties wordt vrijwel geen aandacht besteed.

Wie wil zien hoe het wel moet: 'Egon Schiele: Tod und Mädchen' (2016) van Dieter Berner. Fantastisch.