• 11.795 nieuwsartikelen
  • 9.062.262 stemmen

Julie en Herman (2003)

Drama | 57 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Lolamoviola: Julie en Herman / De nieuwe Lola's - Julie & Herman

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Kate Brown

Met onder meer: Lore Dijkman, Jack Wouterse en Yoka Verbeek

IMDb beoordeling: 7,4 (71)

Plot Julie en Herman

Herman (Jack Wouterse) is geschiedenisleraar op een middelbare school. Hij kan zijn vijftienjarige leerling Julie niet uitstaan, en laat geen gelegenheid voorbij gaan haar dat te laten merken. Julie raakt geïntigreerd door Herman en besluit hem te gaan bespioneren. Door een bizarre ontdekking verandert zij haar mening over haar docent drastisch, en er ontstaat een erotische spanning tussen de twee die dramatische gevolgen lijkt te gaan krijgen.

FisherKing

Zag vanavond deze indrukwekkende film..

De excellente acteurs prestaties van Jack Wouterse en Lore Dijkman moeten me van het hart..

En Lore Dijkman maakt meer indruk dan Oksana Akinshina (vooral omdat ze op haar lijkt). Lore is echt veel beter....

Wouter

Vond de film niet echt goed, wel goed geacteerd (op wat bijrollen na). Dijkman is zondermeer een talent. (De vergelijking met Akinshina vind ik onzinnig)

Jammer trouwens dat de film op video is geschoten.

Wouter schreef:

Jammer trouwens dat de film op video is geschoten.

Bedankt voor je reactie.

Idd bijrollen waren erg slecht... maar de hoofdrollen was echt smullen...

Ik vind dat ze "erg" veel op Lilja lijkt; echter ze maakt een veel natuurlijker indruk...

Dat ie op Video is geschoten is een echt nadeel ja.

Ik vind dat ze "erg" veel op Lilja lijkt;

Ik zie het niet.

echter ze maakt een veel natuurlijker indruk...

Je vond Oksana niet zo natuurlijk spelen?! Heel vreemd.

Wouter schreef:

Je vond Oksana niet zo natuurlijk spelen?! Heel vreemd.

Dat heb ik nooit beweerd.!

Oksana speelt indrukwekkend in Lilja 4-Ever en kreeg ook een terechte prijs bij de Guldbagge 2002. Lore speelt ook indrukwekkend en natuurlijk maar heeft hier als pré dat de Nederlandse taal dichter op je zit dan het Russisch.

avatar van T.O.

T.O.

Haha, had niet verwacht dat deze film op MM zou komen te staan. In elk geval onderhoudend en aardig gemaakt, alleen het verhaal is niet bijster origineel natuurlijk.

avatar van hugohei

hugohei

Origineel : nee. Het is een variant op Die Blaue Engel (Met Jack Wouterse als professor Unrath - heel goed gecast).

Maar het aardige zat in de uitwerking. Veel 'weglaterij' - wat niet altijd helemaal werkte, maar wel intrigeerde. Je ziet geen ouders, geen rector, nauwelijks medeleerlingen...

Dat dwingt tot meedenken, al wordt het gauw een truc. Maar een paar belangrijke scènes waren onmiskenbaar sterk en tegendraads. En Lore was vrijwel perfect.

avatar van gotti

gotti

Erg mooie, kleine film. Ontzettend goeie hoofdrollen van Jack Wouterse en vooral Lore Dijkman.

Ik vound het erg jammer dat deze film maar zo kort duurde, want als er iets meer verhaal en diepgang had ingezeten, was dit een hele goeie film geweest.

Nu toch nog 3,5* en graag meer van zulke filmpjes.

avatar van Violet-Oi!

Violet-Oi!

Wel grappig!

Maar ut sloeg echt op poep vond ik.

echt zo nederlands, als er maar naakt in voor komt. en vooral zo ontzettend smerig met een leraar, gadver dat vind ik echt vet gore gedachte maar goed.

wel mooi natuurlijk meisje dat vond ik wel.

avatar van hans vd togt

hans vd togt

had er meer van verwacht na het zien van de teasers op de vpro...

echt zo nederlands.

Kate Brown. Volgens mij niet Nederlands

Violet-Oi! schreef:

Wel grappig!

echt zo nederlands

Kate Brown is echt Engels, Ik vond het echt lijken op een landgenote van haar; Lynne Ramsay.

Eerlijk, Open, Direct en niet teveel vertellen.

Eigenlijk is deze film vrij Onnederlands tenzij je niet tegen bloot kunt....

avatar van Violet-Oi!

Violet-Oi!

Oh kan er zeker wel tegen, maar als het verhaal nou vet cool was. Maar ut was wat saai.

Violet-Oi! schreef:

Daar ben ik het wel een beetje mee eens.

avatar van neo

neo

aardig geacteerd door wouterse en dijkman. jammer dat sommige scenes best ongeloofwaardig waren. 3 sterren

avatar van gotti

gotti

neo schreef:

jammer dat sommige scenes best ongeloofwaardig waren.

Welke scènes dan?

avatar van neo

neo

julie die op haar stoel gaat staan in de klas haar shirt uit doet en zegt krijgt de tering. en daar dan een tijdje blijft staan. en later herman die helemaal in zijn nakie op de fiets achter haar aanrijdt.

avatar van twin

twin

Prima film, lekker traag en weinig onnodige gesprekken, had van mij iets minder platvloers mogen zijn dan was het perfect

avatar van Witch-king

Witch-king

Deze film afgelopen zondag gezien, ik vond het best goed. Lore en Jack speelde goed, maar de rest van de cast werd er niet bij betrokken (behalve de vriendin van Julie).

kappeuter (crew films)

Grappig, naar aanleiding van de uitzending van deze week zijn tot gisteravond al 714 mensen via de zoekwoorden 'lore dijkman' op MovieMeter terecht gekomen.

avatar van T.O.

T.O.

Wat voor een aanzienlijk deel van de surfers onbevredigend was vermoed ik

avatar van mdj

mdj

hugohei schreef:

Deze vergelijking lijkt me lichtelijk overdreven. Professor Unrath is een man die geobsedeerd is door Lola waardoor hij weliswaar zijn ondergang tegemoet gaat, maar zo dramatisch is het uiteindelijk ook weer niet in Julie en Herman en is bovendien Herman niet geobsedeerd door zijn leerlinge zoals ik er naar gekeken heb.

Prachtige korte film met erg droge scenes waarbij geloofwaardigheid geen rol speelt, integendeel lijkt me, het gaat juist om het overtrokkene, absurde, dat maakt de film en de hoofdrolspelers zijn inderdaad perfect voor deze rollen.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Een film die ik erg lang geleden heb gezien en nog steeds redelijk goed in mijn geheugen zit. (7 jaar geleden)

Een redelijk korte film, wat wel wat langer had gemogen.

Lore Dijkman had toch erg goed haar rol neer gezet en Jack Wouterse had het ook goed gedaan.

De bijrollen voor zo ver ik mij kan herinneren vond ik ie wat slap.

En dan vind ik het toch jammer dat het onmogelijk is om terug te zien, ik ben toch al een tijdje bezig om hem te bemachtigen.

De laatste berichten van hier dateren van 5 jaar geleden.

3½'