Barocco (1976)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door André Téchiné
met Isabelle Adjani, Gérard Depardieu en Jean-Claude Brialy

Samson, een bokser op zijn retour, krijgt een flinke som geld door zich tijdens een verkiezingscampagne in een interview voor te doen als de homoseksuele vriend van een belangrijke politicus. Van de politicus in kwestie krijgt hij nog eens hetzelfde bedrag als hij onmiddellijk het land verlaat. Terwijl hij en zijn vriendin proberen te ontsnappen met het geld wordt hij vermoord door iemand die precies op hem lijkt. Zijn vriendin is treurig, maar raakt steeds meer gefascineerd door de moordenaar van Samson.

avatar van Quentin
Met een rolletje voor Derek de Lint.

Met rolletjes voor Helmert Woudenberg en Serge-Henri Valcke. .
Deze op zich al vreemde film doet voor een Hollands publiek nog vreemder aan omdat hij in 020 speelt, terwijl iedereen Frans spreekt en Amsterdam een stad moet voorstellen in een fictieve staat die wordt geteisterd door corruptie en bende-oorlogen.
De atmosfeer is asgrauw en ook niet vrolijk wordt je van de totale afwezigheid van chemie tussen Adjani en Depardieu,n.b. de grootste jonge sterren van de Franse cinema in 76.
De verwijzingen naar Vertigo worden tot in het absurde doorgevoerd en wat bij Hitch nog spielerei was krijgt hier een te zware filosofische lading,die ook nog lomp en weinig overtuigend wordt uitgewerkt.
Wel goede muziek,overigens.

Matige misdaadfilm met als grootste bijzonderheid dat deze Franse film zich afspeelt in Amsterdam, waar zelfs de Nederlandse bijrolacteurs Frans spreken. Film betekende destijds de doorbraak voor regisseur André Téchiné, maar komt nu redelijk gezapig over. Aardige vertolkingen van Isabelle Adjani en vooral Marie-France Pisier. Daarmee zijn de voornaamste pluspunten wel genoemd.

avatar van baspls
Barocco is een aparte Franse Thriller die in Amsterdam is opgenomen. De film speelt zich af in een fictieve Franstalige staat waar bende-oorlogen en protesten aan de orde van de dag zijn. Tijdens de grote verkiezingen wordt een bokser omgekocht door een journalist om te verkondigen dat hij de minnaar is van de liberale kandidaat. De politicus betaald hem op zijn beurt weer om voor het interview te maken dat hij weg is. De bokser vlucht met zijn vriendin, maar wordt op het station neergeschoten door een man die als twee druppels water op hem lijkt. Na zijn dood probeert de vriendin de moordenaar te veranderen in het evenbeeld van haar geliefde bokser...

De film heet Barocco omdat regisseur André Téchiné zich liet inspireren door het schilderij De uitruil der prinsessen van Peter Paul Rubens, dat in de Barok-stijl geschilderd is. Verder heeft Téchiné heel veel invloeden van andere films in de film verwerkt. Het sterkst is toch wel de invloed van het werk van Hitchcock. Met name Marnie en Vertigo lijken een erg grote invloed te hebben gehad, zowel qua verhaal, uitwerking als sfeer. Over de film wordt vaak gezegd dat het een film-over-film is in plaats van een opzichzelfstaand coherent verhaal.

Een minpuntje vond ik persoonlijk dat het verhaal niet erg duidelijk gebracht wordt. Als je de plotomschrijving niet leest heb je weinig idee waar het nou allemaal over gaat. Daarnaast vond ik het erg verwarrend dat er ineens een man opduikt die precies lijkt op de bokser (en niemand dit opmerkt). Ik interpreteerde dit als dat hij de tweelingbroer is van de bokser en dus zijn eigen broer heeft vermoord (ook omdat ze hem uiteindelijk ook Samson gaan noemen).

De film was erg sfeervol opgenomen. Amsterdam wordt een soort regenachtige vervallen plaats en een aantal scènes waren toch bijzonder memorabel in beeld gebracht. De muziek van Philippe Sarde was werkelijk fantastisch. Erg mysterieuze en melancholische melodieën. Zowel Isabelle Adjani als Gérard Depardieu spelen hun rollen sterk. Opmerkelijk was wel weer dat alle "Amsterdammers" in de film Frans spreken, maar de omroeper in de trein wel Nederlands is.

Al met al toch wel een onbekend pareltje deze Franse Thriller. Bij een eerste kijkbeurt zijn veel dingen uit het verhaal me ontgaan, maar audiovisueel maakte de film zeker indruk.

Dick Maas was figurant in deze film:
Wild Geraas: Figurant - Column Dick Maas