• 13.866 nieuwsartikelen
  • 171.770 films
  • 11.438 series
  • 32.478 seizoenen
  • 634.685 acteurs
  • 197.240 gebruikers
  • 9.231.126 stemmen
Avatar
 
banner banner

Le Mystère des Roches de Kador (1912)

Drama | 45 minuten / 52 minuten (EYE)
3,37 19 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 45 minuten / 52 minuten (EYE)

Alternatieve titel: Het Geheim van de Rotsen van Kador

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Léonce Perret

Met onder meer: Suzanne Grandais, Émile Keppens en Léonce Perret

IMDb beoordeling: 6,6 (454)

Gesproken taal:

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Le Mystère des Roches de Kador

Suzanne is ten prooi gevallen aan geheugenverlies en bevindt zich in een catatonische toestand, als gevolg van een traumatische ervaring die ze opliep tijdens een schietincident aan de ruige kust. Suzannes neef, die verliefd op haar is, probeerde haar verloofde neer te schieten. Suzanne wordt behandeld door professor Williams met een 'nieuwe cinematografische psychotherapie'. Ze spelen de hele situatie nog eens na en leggen de traumatische gebeurtenis op film vast, waarna de film aan de patiënt wordt vertoond. Dit zou de patient moeten helen.

logo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Suzanne de Lormel

Le professeur Williams

Comte Fernand de Kéranic

Le capitaine Jean d'Erquy

Maître Létang de Jeandé

Le chef de la sûreté

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74650 berichten
  • 5943 stemmen

Zondag 25 januari te zien in EYE, met voorafgaand een lezing door Mark-Paul Meyer, EYE-curator en mede-samensteller van de tentoonstelling Jean Desmets Droomfabriek.


avatar van beavis

beavis

  • 6611 berichten
  • 14422 stemmen

Het is dat het qua plot, mis-en-scène en acteren in de jaren 1910 nog zo "onontwikkeld" was allemaal, maar verder is dit toch eigenlijk wel een heel bijzonder filmpje dat je makkelijk vier sterren zou kunnen geven. Het gebruik van cinematische reconstructie als geneesmiddel in de psychiatrie is avant-garde te noemen, en deze film werd dan destijds ook hier in de bioscoop uitgebracht als "kunstfilm".

Ook de Desmet tentoonstelling is overigens een grote aanrader, enorm sfeervol, compleet andere wereld (ook vergeleken met de jaren 20) die helemaal tot leven komt en nog altijd zeer de moeite waard is!


avatar van Woland

Woland

  • 4529 berichten
  • 3655 stemmen

Alweer een hele stap vooruit ten opzichte van de rechttoe rechtaan melodrama's van 1910 en 1911. Kador is best interessant, ondanks dat ook hier het melodrama op de loer ligt. Aan de basis van het verhaal liggen de dramatische gebeurtenissen bij de Rotsen van Kador, waar (ik zal het spoilertechnisch gezien vaag houden) de geliefde van Suzanne neergeschoten wordt door zijn rivaal in de liefde en Suzanne door het drama haar geheugen kwijtraakt. Vervolgens wordt er gebruikt gemaakt van de experimentele therapie van Dr. Williams, die via een filmreconstructie van de gebeurtenissen de herinneringen van Suzanne weer op probeert te wekken. Met succes, enuiteindelijk helpt dit ook om het geboefte achter tralies te krijgen. Met een lengte als dit en het beetje experimentalisme in de verteltrant blijft Kador best interessant, en ook is het prima gefilmd - er is veel op locatie geschoten in Bretagne, en dat maakt het best de moeite waard. Ik had wel af en toe moeite om de heren uit elkaar te houden, en qua sentimentaliteit en overacteren had het voor mij ook wel een graadje minder gemogen, desondanks een prima besteding van een goeie drie kwartier.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2126 berichten
  • 1979 stemmen

Frans misdaaddrama dat zich afspeelt in een aristocratisch milieu van begin 20e eeuw. Behalve als regisseur en scenarist is Léonce Perret aanwezig als één van de hoofdrollen, naast Suzanne Grandais en Max Dhartigny. Suzanne Grandais was één van de favoriete actrices van Perret en speelt hier een personage met dezelfde voornaam, wat in nog wel meer films van Perret voorvalt. Een zeer aangename verschijning overigens. In het algemeen zijn de acteerprestaties wel op niveau, al wordt het in de finale iets theatraler naarmate de emoties oplaaien.

Voor mij zeker één van de betere films van de vroege Franse cinema. Opgedeeld in een proloog, twee delen en een epiloog wordt een verhaallijn aangeboden met spanning, misdaad, romantiek en inbreng van de wetenschap. Intrigerend is het gebruik van film als middel om het trauma van Grandais uit te drijven, waarbij gerefereerd wordt naar methodes van Freud. Ik voelde me op dat moment in de film verwant met Suzanne Grandais, wetende welk een impact film kan hebben op de beleving en emotie van de kijker. Het gaat dus om een reflectie over film in de film.


Vlekkeloze regie met een meestal statische camera (heb toch één trackingshot opgemerkt op het moment dat Suzanne Grandais zich verplaatst op het terras van het hotel). Maar omdat er, in samenwerking met Georges Specht voor fotografie, veel aandacht is voor de compositie, valt dat helemaal niet zo op. En al zeker niet wanneer we onthaald worden op prachtige buitenopnames.

Conclusie. Voor mij op veel vlakken een toppertje van de vroegste Franse cinema. Heb me er prima mee vermaakt.