• 10.491 nieuwsartikelen
  • 8.959.788 stemmen

Marlon Brando, un Acteur Nommé Désir (2014)

Documentaire | 52 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titels: Marlon Brando: An Actor Named Desire / Het Verhaal van... Marlon Brando

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Philippe Kohly

Met onder meer: Elia Kazan en Robert Duvall

IMDb beoordeling: 6,9 (420)

Gesproken taal: Engels en Frans

Plot Marlon Brando, un Acteur Nommé Désir

Zomer 1943. De negentienjarige Brando arriveert in New York met slechts enkele dollars op zak. Hij droomt ervan om een groot acteur te worden. Elf jaar later was het zover, na rollen in films als 'A Streetcar Named Desire', 'The Wild One' en 'On the Waterfront' werd Brando beschouwd als de belangrijkste acteur van zijn generatie. Maar de weg naar de spotlights ging gepaard met neuroses en een grote hang naar zelfvernietiging.

logo tmdbimage

Zichzelf - Narrator (stemrol)

Zichzelf - Actor

Zichzelf - Biographer

Zichzelf - Painter

Zichzelf - Actress

Zichzelf - Talent Agent

Zichzelf - Actress

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Grappig, deze ga ik vanavond eens bekijken.

Tarkus

Goede, wat te korte, documentaire over het leven en de carrière van Marlon Brando.

Met vele beelden uit zijn bekendste films, waaronder natuurlijk The Godfather...

Toch wel eens de moeite om te bekijken deze docu.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Uiterst matige docu over een figuur waar toch één en ander uit te halen valt. Sowieso ook iets te kort. Zijn beginjaren worden nog behoorlijk gedetailleerd in beeld gebracht, nadien wordt met rasse schreden vooruit gesprongen in de tijd, met uitzondering van het jaar 1972. Nadien gaat het terug in rotvaart vooruit, om snel snel af te handelen.

avatar van Metalfist

Metalfist

Meer filmmateriaal dan wat anders

Marlon Brando is zo één van die iconische acteurs uit het oude Hollywood. Niet altijd even gelukkig in zijn keuzes (zowel op filmvlak alsook op persoonlijk vlak) maar wel iemand die een slechte film nog altijd iets extra kan geven. Hoog tijd dus om eens iets meer over hem te weten te komen en dan zijn dit soort korte documentaires altijd wel een interessante zit. De Fransen hebben al vaker interessante(re) documentaires gemaakt (Marilyn, Dernières Séances van Patrick Jeudy vind ik zeker de moeite) en het was afwachten wat Philippe Kohly er van ging maken.

Niet veel bijzonders, laat dat vanaf de eerste seconde duidelijk zijn. Ik ben absoluut voorstander van fragmenten te laten zien van de films waar het op dat moment over gaat, maar om in een documentaire van nog geen volledig uur bijna de helft van de speelduur (niet getimed overigens, kreeg gewoon dat gevoel) op te gebruiken aan beeldmateriaal uit het oeuvre van Brando.. Het mist zijn nut, temeer omdat er gewoon genoeg ander interessant beeldmateriaal is. Waarom niet meer gebruiken van het interview met Elia Kazan (toch voor een groot stuk verantwoordelijk voor het begin van de carrière van Brando) of simpelweg archiefmateriaal van de acteur zelf? Het leukste is onder andere de Oscar-uitreiking en het Franstalige interview dat wordt onderbroken omdat er een mooie vrouw passeert. Verder volgt Kohly het platgetreden pad van dit soort documentaires maar laat hij veel links liggen. Geen Apocalypse Now, geen The Island of Dr. Moreau, ... De lijst met geïnterviewden is verder ook niet zoveel bijzonders (waarom enkel Bernardo Bertolucci laten opdraven, er zijn toch nog genoeg andere - nog levende - regisseurs die met Brando hebben samengewerkt) waardoor dit is uitgedraaid op een lichte teleurstelling.

Want je krijgt inderdaad wel een beeld van Brando als acteur en als mens, maar het is bijzonder eenzijdig en biedt weinig diepgang. Het is zo'n intrigerend figuur die altijd zijn eigen zin is blijven doen en daar moet toch meer uit te halen zijn dan enkel een samenraapsel van wat interviews en beeldmateriaal uit films waar hij in meespeelde. Oh ja, die drums waren ook irritant. Van beeldopvulling gesproken..