Anime Nere (2014)

Alternatieve titel: Black Souls

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Francesco Munzi
met Marco Leonardi, Peppino Mazzotta en Fabrizio Ferracane

Anime Nere gaat over drie broers (Luigi, Rocco en Luciano) die lid zijn van de maffia familie ’Ndrangheta. De drie beginnen echter op leeftijd te komen en zijn op zoek naar opvolging. Deze lijkt er te komen in de vorm van Leo, de zoon van Luciano, maar die begaat de fout door de eigenaars van een bar te intimideren die onder protectie van een rivaliserende clan staat. Deze kleine vonk heeft grote gevolgen en vooraleer Luciano het doorheeft is hij verwikkeld in een heuse machtsstrijd.

Deze misdaadtragedie over drie broers uit een maffiafamilie was met vakmanschap gemaakt, visueel mooi en kwam authentiek over, zozeer dat ik vooral de eerste helft dacht dat ik naar een documentaire zat te kijken. Het verhaal smeulde hier en daar, maar was ronduit traag, log, saai en niet interessant genoeg, laat staat dat het boeide. Pas in de tweede helft kreeg het drama meer body en werd geraffineerder. De aanwezige vrouwen dienden, wanneer ze te zien waren, als decorstuk en spraken nauwelijks een woord.